Viden
//tirsdag d. 9.08.22

Nye trender i sosiale medier, blir adtech erstattet av abonnement?

Del artiklen

Subscription POV #30

Av Morten Suhr Hansen

Sjokkbølger ble sendt gjennom teknologiindustrien i fjor da Apple lanserte en funksjon som tillot alle iPhone-brukere å utelukke ”ad-tracking” fra apper som Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og TikTok.

Spesielt Facebook opplevde en negativ effekt på omsetningen, da de opp gjennom årene har tjent ufattelige mengder penger på å selge informasjon om brukerne på Facebook og Instagram. Noen mener også at dette utløste Mark Zuckerbergs re-branding av bedriften til META, noe som signaliserte at Facebooks forretningsmodell kanskje ikke er evigvarende.

Manglende annonseinntekter har ført til nye abonnementsløsninger

Snapchat har hatt skuffende resultater, og dette er ikke kun grunnet Apples nye retningslinjer, men også pga. et generelt fall i etterspørsel av annonsering som følge av den stigende inflasjonen. Derfor har de nå lansert en betalt abonnementstjeneste, Snapchat+, som gir brukere tilgang til en rekke særegne fordeler. Funksjonene er foreløpig begrenset til et eksklusivt app-ikon, muligheten til å utvelge særlige venner og tidlig tilgang til nye funksjoner for en månedlig pris på $3.99.

Lanseringen har så langt vært en suksess for Snap Inc, og har i løpet av den første måneden sikret selskapet en ny omsetning på $5 millioner dollar. Dette er vesentlig mye bedre enn Twitter Blue, som er Twitters svar på en premium-tjeneste. Twitter har siden juni tjent rundt $4 millioner dollar på tjenesten, men har i slutten av juli økt abonnementsprisen fra $2.99 til $4.99.

Instagram og TikTok er også på vei mot abonnementer

Instagram har også siden årsskiftet testet ut en funksjon som gjør det mulig for brukerne å opprette abonnement på favorittprofilene sine, noe som vil øke den potensielle inntekten for kreatørene. Og Instagram lover at de ikke tar en del av omsetningen – i hvert fall ikke før 2023!

TikTok har noe som ligner på modellen forklart over, med ønske om i høyere grad  å kunne støtte kreatørene sine, og sikre at populære kreatører kan tjene (enda) mer penger på innholdet sitt.

Samtidig skjer det motsatte i strømmebransjen!

Mens alle de kjente appene beveger seg bort fra reklamer og inn i abonnement, varsler flere strømmetjenester (blant annet Netflix og Disney+) om at de vil introdusere reklame-støttede modeller til en lavere månedlig pris enn den eksisterende. Dette kommer sannsynligvis som et svar til den økte konkurransen og ”streaming fatigue”, som bransjen opplevde i 2022. Det startet som bekjent med Netflix’ første kvartal uten vekst noensinne, og siden har forbrukerne hatt et kritisk blikk på sine månedlige utgifter, blant annet strømmetjenester.

Her handler det ikke om å tilby et gratis produkt hvor brukeren betaler med opplysninger om seg selv, men heller om å tillate grupper med lavere betalingsevne til å opprettholde forholdet de allerede har skapt til sin foretrukne strømmetjeneste.

Hva kan vi lære av denne utviklingen?

I Subscrybe har vi aldri vært i tvil om at abonnement er en langt bedre løsning enn adtech. Nå er det en direkte nødvendighet for overlevelse hos noen av de mest suksessfulle selskapene i verden. Det er enda et tegn på at hvis du vil være som de aller største – så må du være et abonnementsselskap.

Og det virker som at forbrukerne også er nære på å innse at det som oftest er bedre å betale litt i måneden, istedenfor å selge de private opplysningene sine til annonsører. Det kan man bl.a. se på populære abonnementstilbud som YouTube Premium som nå har mer enn 50 millioner betalende abonnenter og hos Spotify, hvor nesten halvparten av abonnentene betaler for Spotify Premium.

La oss være ærlige. Ingen elsker reklame. Og samtidig har mange også et forhold til yndlingskreatøren sine (eller plattformen) som er så sterkt at de gladelig vil betale for å få innholdet de liker best.

Så kanskje skal vi i abonnementsbransjen takke Apple for å ha satt det første knivstikket i adtech, i 2021. For det ser ut som vi er på vei tilbake til en tid hvor vi heller betaler med kroner og ører enn med privatlivet vårt. Og dette er ikke kun bedre for forbrukeren. Det tillater abonnementsselskaper å kunne ta en fair pris for produktet sine og tvinger dem til å utvikle plattformer som er designet til å gjøre brukeropplevelsen bedre og ikke kun for å tilfredsstille annonsørene.