fbpx
Viden

Better Banners: Abonnement på kontinuerlig ro i sjelen

Del artiklen

Better Banners vil skape løpende og merkbar verdi for alle kundetyper gjennom langsiktige relasjoner.

 

Kort fortalt..

Digital markedsføring vokser og spesielt internettdisplayer, betalte søk og bannerannonser er i forkant. Til sammen utgjorde disse ca. 11. mrd. DKK av det totale markedsføringsbudsjettet i Danmark ved utgangen av 2019.

Better Banners er en del av denne veksten, men ønsker å øke markedsandelen og bli en sterkere aktør i markedet. På slutten av 2019 så Better Banners stort potensiale i å abonnere og dermed begynne å fokusere mer på det pågående kundeforholdet og deres utbytte, i stedet for kampanje- og prosjektsalg, som tidligere har vært selskapets hovedfokus.

Basert på Better Banners eksisterende produktportefølje, er det grunnlag for å skape et attraktivt abonnementsprodukt som blant annet kan gi kundene høyere synlighet, høy avkastning og kundeinnsikt.

Oppgaven

Better Banners som er et digitalt bannerbyrå, har valgt å utfordre det klassiske og statiske annonseformatet med direkteannonser og animasjoner online. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom produktene: Standard banner- og multimedia-bannerannonser, dynamiske kampanjer og sosiale medier-annonser. Better Banners tenker, designer, bygger og drømmer om innovative bannerkampanjer, der det endelige målet er å maksimere potensialet i reklamekampanjene som blir overlevert til byråets mange kunder.

Samtidig var det et ønske blant Better Banners om å gå over til en mer forutsigbar forretningsmodell, som også støtter det langsiktige og kontinuerlige kundeforholdet.

I den forbindelse har Better Banners kontaktet Subscrybe. Sammen, ved hjelp av en 4-dagers innovasjonssprint, utviklet Subscrybe og Better Banners et abonnementsprodukt som vil styrke det pågående kundeforholdet, sikre økonomisk vekst i virksomheten og synliggjøre utbyttet for en større del av Better Banners kunder.

Subscrybe fikk ansvaret for å legge til rette for utvikling av et helt nytt og innovativt abonnementskonsept, som bl.a. skulle:

  • Sikre en ny og dypere forståelse av hvor Better Banners skaper mest verdi for kundene, som brukes både til å optimalisere selskapets salgstilnærming og utviklingsmetoden i forhold til produkter og tjenester
  • Utvikle Better Banners’ første abonnementsløsning med fokus på kundeutbytte.
  • Sørge for at ulike abonnementsløsninger ble undersøkt og evaluert.
  • Lage en løsning som fokuserer på kundens bekvemmelighet.
  • Sørge for at løsningen fungerte for alle kundetyper. 

Abonnementsløsningen ble utviklet på en 4-dagers innovasjonssprint.

Løsningen

Better Banners abonnementsløsning er basert på et poengsystem, hvor abonnenter kan bruke poeng på tvers av tjenestene som Better Banners tilbyr.

Poengsystemet skaper høy fleksibilitet for abonnentene, som var et av de viktigste verdiskapende elementene blant eksisterende kunder. I tillegg til dette får man som abonnent en rekke fordeler som gjør den samlede opplevelsen på Better Banners enda bedre og mer effektiv.

Resultatet

Siden lanseringen av abonnementsløsningen i slutten av 2019 har Better Banners onboardet mer enn 20 kunder, og over 40% av virksomheten er nå basert på abonnementsinntekter. Grunnlegger og administrerende direktør Klaus Mogensen forventer at Better Banners vil ha litt over halvparten av virksomheten basert på abonnementsmodellen innen utgangen av 2020.

For virksomheten bemerker Klaus spesielt at mye mer energi nå kan brukes der det skaper verdi for kunden:

» Det at vi ikke trenger å prestere når det gjelder salg, men kan fokusere på verdien vi skaper for kunden, er et mye bedre utgangspunkt enn vi hadde før .»

Spesielt under COVID-19 har Better Banners opplevd en stor fordel med abonnementsmodellen. Klaus sier:

«Basert på våre gjentatte inntekter går vi inn i en måned med et lite overskudd, og dermed kan vi se at selv om salget vårt ble redusert til ingenting, ville vi fortsatt overleve på grunn av abonnementskundene våre.» 

Dette sier Better Banners kunder om den nye løsningen

  • Det er superenkelt og tidsforbruket reduseres
  • Ytelsen er bedre og medieutgiftene gir mer verdi
  • Bedre kommunikasjon og prosesser i samarbeidet

Vil du høre mer om denne saken?

Ta deretter kontakt med direktør Jon Erik Ofstad på jeo@subscrybe.com eller telefon: 805 81 429.