fbpx
Viden

Matas: abonnement på helse og skjønnhet

Del artiklen

Matas vil lage et abonnement med fokus på enkelhet og konkurransedyktige priser.

Kort fortalt..

Matas AS er en dansk butikkjede som ble grunnlagt i 1949. Kjeden består av 277 butikker i Danmark og har rundt 2100 ansatte. Butikkjeden ble børsnotert i juni 2013.

Detaljhandel er under press og kundelojalitet er høyt etterspurt. Dette merkes også i Danmarks største kjede innen helse og skjønnhet, som i 2018 investerte i økt digitalisering av bedriften.

I 2018 sto Matas med et sterkt grunnlag for å tenke på hvordan den fysiske og digitale tilstedeværelsen kunne utnyttes enda bedre kommersielt. Matas bestemte seg for å utvikle et abonnementskonsept som både ville bidra til å skape en ny inntektsstrøm, og samtidig bidra til å styrke forholdet og lojaliteten til kundene enda mer.

Gjennom et innovasjonsprosjekt med Subscrybe opprettet Matas abonnementsløsningen, der kundene nå har muligheten til å sette utvalgte helse- og hudpleieprodukter i fast levering med 20% rabatt og gratis frakt.

Abonnementet selges både online og offline i Matas’ 277 forskjellige butikker.

Oppgaven

Matas ønsket å knytte kundene enda nærmere for å øke kundelojaliteten og levetidsverdien. Formålet med prosjektet var derfor i utgangspunktet å utvikle en rekke ideer til abonnementskonsepter basert på kundenes ønsker og behov. Deretter måtte disse testes, kvalifiseres og en abonnementsløsning måtte velges.

Matas kunne se at det var en etterspørsel i markedet etter raskere og enklere bekvemmelighetsløsninger til konkurransedyktige priser. Derfor startet idégenereringen fra et kundeperspektiv  på og «utenfra-inn» tankegang som styrte beslutningene gjennom hele prosjektet.

I tillegg til de fysiske butikkene og nettbutikken skulle det gi en ny og verdifull måte å handle med Matas på – og den skal være fleksibel og mulig å tilpasse for kundene. Abonnementsmodellen støtter nettopp dette.

Subscrybe var ansvarlig for en komplett innovasjonsprosess som inkluderte utvikling og testing av konseptet samt produksjon av business case og implementeringsplan. Subscrybe hjalp også til i implementeringsfasen.

Subscrybe fikk derfor ansvaret for å legge til rette for utvikling av et helt nytt og innovativt medlemskap, som bl.a. skulle:

  • Sørge for at ulike abonnementsløsninger ble undersøkt og evaluert
  • Lage en løsning som fokuserer på enkelthet
  • Sørge for at løsningen fungerte både online og offline
  • Lag en MVP-løsning som Matas kunne ta til markedet med relativt raskt i henhold til prinsippet ‘Tenk stort, begynn smått, skalér raskt’

Den samlede prosessen

  1. Business Insight med nøkkelpersoner i Matas og innsikt i relevant materiale, gir Subscrybe grundig innsikt i virksomheten og strategien gjennom intervjuer
  2. Idégenerering. Bruttoliste med 21 forskjellige ideer til abonnementskonsepter utarbeides gjennom desk research, interne møter, workshop med målgruppen og intervjuer med interessenter på Matas
  3. Utvalg. 7-9 abonnementskonsepter velges for nærmere beskrivelse på grunnlag av en vurdering av strategisk passform og økonomisk potensial
  4. Konseptbeskrivelser. De valgte ideene konseptualiseres og beskrives nærmere
  5. Valg av tre konsepter som går fremover i prosessen

Subscrybes leveranser

Prosjektet har tre hovedleveranser:

  • 7-9 abonnementskonsepter: 3 lysbilder pr. konsept, utviklet spesielt for Matas og visjonen. Høyt nivå og uten konkrete beregninger
  • 3 abonnementskonsepter: Ca. 15 lysbilder pr. konsept. Detaljert konseptbeskrivelse inkl. målgruppevurdering og business case på høyt nivå
  • Matas abonnementskonsept: Presentasjon av strategi og konsept på ca. 25 lysbilder inkl. ledelsessammendrag og vedlegg. Strategi og konseptbeskrivelse inkl. målgruppevurdering og detaljert business case

Løsningen

I den nye abonnementsløsningen kan kundene motta kosttilskudd og ansiktspleie på abonnementsbasis. Matas planlegger å utvide til flere produktkategorier.

Resultatet

Matas abonnementsløsning ble lansert i 2019 og ifølge Janne Andersen, leder for forretningsutvikling i Matas, er de foreløpige resultatene lovende:

“Abonnementsløsningen vår har blitt veldig godt mottatt, og kundene vil bare ha flere av produktene sine i abonnement. Så langt tilbyr vi abonnement på kosttilskudd og ansiktspleie, men vi kan allerede høre fra kunder nå at de virkelig ønsker muligheten til å sette alle skjønnhetsproduktene sine i abonnement. Vi fokuserer på det ved å hele tiden lytte. Altså hva ber de om, hva er de misfornøyde med i forhold til deres løsning og erfaring, og hvordan kan vi kontinuerlig optimalisere det.

Vi har bare vært i virksomhet i mindre enn et år så langt. Det er et nytt forretningsområde og må ha et vedvarende fokus på tvers av organisasjonen for kunne å forbedre kundereisen og optimalisere prosessene våre. ”

Opplev løsningen selv ved å besøke matas.dk.

Vil du høre mer om denne saken?

Ta deretter kontakt med direktør Jon Erik Ofstad på jeo@subscrybe.com eller telefon: 805 81 429.