fbpx
Viden
//mandag d. 7.10.19

Forbrukere i hele verden er enige: Heller abonnere, enn å eie!

Del artiklen

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Det store oppgjøret med den tradisjonelle transaksjons- og eierskapsmodellen har lenge vært på trappene, og nå bekrefter en ny, stor internasjonal undersøkelse, at abonnementsøkonomien for alvor har bitt seg fast på tvers av landene i Europa, Nord-Amerika, Asia og Australia. Flere enn 13.000 respondenter fra 12 land inngår i undersøkelsen, som bl.a. viser forbrukernes holdning til hvilke produkter, de hellere vil abonnere på enn å eie.

Den store internasjonale undersøkelsen, som den amerikanske software virksomheten Zuora står bak, viser bl.a. at andelen av abonnementer i husstanden har vokst betydelig de siste fem årene, og faktisk så tror 74 prosent av respondentene, at vi i fremtiden vil abonnere på enda flere produkter og tjenester, fremfor å eie dem. Det skyldes ikke minst, at respondentene selv har lyst til at gå den veien. 68 prosent av respondentene er enige i, at en persons status ikke bestemmes av, hvor mye han eller hun eier, og 57 prosent ville faktisk allerede i dag ønske, at de eide færre ting. Det skyldes i høy grad et ønske om å oppnå færre byrder og større fleksibilitet.

Interessant nok, så er det spesielt de asiatiske landene som Kina, Japan og Singapore, hvor interessen for at abonnere er størst, men i realiteten er det kun to land, nemlig Frankrike og New Zealand, hvor under halvparten av alle forbrukere, kunne ønske, at de kunne ha flere abonnementsløsninger enn det som tilbys i dag.

Undersøkelsen viser også, hvorfor forbrukerne vekter abonnementer så høyt. Øverst på listen over fordeler er enkelhet (convenience) etterfulgt av muligheten for å spare penger og for å prøve flere forskjellige muligheter. Interessant er det også, at 20 prosent av forbrukerne oppgir miljømessige årsaker for å abonnere fremfor å eie.

Undersøkelsen gir også et innblikk i, hvilke typer av produkter og tjenester, som forbrukerne gjerne vil abonnere på i fremtiden. Høyt på listen står klassiske tjenester, som musikk, film og tv, men andre og mer utradisjonelle produkter følger like etter. 26 prosent av alle respondentene vil gjerne abonnere på dagligvarer og 19 prosent vil gjerne abonnere på måltidsløsninger med komplette matplaner, oppskrifter og råvarer.

Andre typer av produkter, som også etterspørres i abonnement, er biler, skjønnhetsprodukter og Smart Home-løsninger, som gir tilgang til å overvåke og fjernstyre hjemmet, eksempelvis via en app.

Der går nesten ikke en dag, uten at man oppdager nye, smarte ting, som man kan abonnere på. En trend som ser ut til å fortsette. Men intet tyder på, at det vil høre opp foreløpig. Faktisk viser undersøkelsen fra Zuora, at det er masse udyrket land, og at fremtiden vil føre enda flere abonnementsprodukter med seg.

Du kan lese hele undersøkelsen her.