Viden
//onsdag d. 16.03.22

Frihet fra eierskap. Snart vil vi alle abonnere på briller, sykler og vaskemaskiner.

Del artiklen

Subscription POV #23

Av Morten Suhr Hansen

Tillat meg å starte denne artikkelen med en sterk personlig vinkling. Jeg vil gjerne fortelle om mitt egne private abonnement på briller. Det inneholder nemlig noen veldig interessante perspektiver på hvordan vi kommer til å kjøpe våre langvarige forbruksvarer i fremtiden. Eller, kjøpe er kanskje feil å si, for vi kommer å abonnere på tilgangen til dem i langt større grad enn vi faktisk kommer til å kjøpe dem.

For et par år siden lanserte Synoptik (en del av verdens største optikerkjede, Grandvision) abonnement på briller. Andre aktører hadde tidligere prøvd abonnementslignende ordninger som minner mer om avbetalingsløsninger, men Synoptik valgte heldigvis å gå all-in på den nye abonnementsbevegelsen. De lagde et rent abonnement, hvor eierskapet av brillene ligger hos Synoptik, og hvor man etter en seks måneders oppstartsperiode, fortløpende kan si opp abonnementet sitt med 30 dagers varsel. Det er det ingen grunn til å gjøre!

Et par ødelagte briller! Da var jeg glad for abonnementet

Abonnementsløsningen er fleksibel. Jeg kan velge mellom alle brillene og solbrillene i sortimentet og får dem selvfølgelig tilpasset til de riktige glassene. Jeg må velge minimum to briller, også betaler jeg månedlig avhengig av hva brillen koster. Svarer nesten ikke det til å kjøpe dem på avbetaling? Nei, på ingen måte, for hele magien ligger i fleksibiliteten og tjenestene som også følger med abonnementet.

Hvert år kan jeg bytte et par av brillene til et helt nytt par, og hvis styrken i glassene endrer seg, så utskiftes alle glassene helt gratis. Og den utvidede synstesten kan jeg ta etter ønske og behov og uten ekstra kostnader.

Dette var helt perfekt for meg da jeg helt selvforskyldt ødela et par solbriller og uten problemer fikk byttet dem mot å betale en liten egenandel.

To viktige atferdsmønstre driver den nye abonnementsforretningsmodellen

Jobben min her er ikke å promotere for Synoptik (selv om det kan virke sånn). Jobben min er å promotere for abonnementsmodellen. For det er noen ting i atferden min som abonnementskunde som er interessant her, og som også har perspektiver for andre bedrifter som vurderer å implementere en lignende modell.

Først og fremst må jeg si at den totale verdien av brillekjøpene mine er mye høyere nå enn om jeg skulle kjøpt dem på vanlig måte. Den månedlige prisen er mer spiselig enn den høye engangssummen, og samtidig er jeg mindre bekymret for å kjøpe dyrere glass og briller når jeg vet at jeg har fleksibilitet og frihet til å bytte dem ut hvis jeg føler for det.

For det andre har Synoptik tatt meg ut av markedet for kjøp av briller. Jeg har blitt langt mer lojal mot én kjede enn da jeg kjøpte briller på vanlig måte og gikk for de beste tilbudene.

Begge effektene, både den høyere omsetningen og den høyere lojaliteten, er noe vi ofte ser hos de av kundene våre som introduserer abonnement på langvarige forbruksvarer.

Assets-as-a-Service er navnet på den nye abonnementsformen

For det er selvfølgelig ikke bare innenfor briller vi opplever tendensen til at vi snart kan abonnere på alle typer dyrere produkter.

Den Aarhus-baserte startupen WhiteOn har for eksempel kastet seg over hvitevarene. Nå kan du abonnere på vaskemaskin og tørketrommel uten vanskeligheter, selvfølgelig med gratis levering og montering. Spørsmålet er, om du har kjøpt din siste vaskemaskin noensinne!

Hollandske Swapfiets har gjort det samme innenfor sykler. En flat månedspris, så har man tilgang til en helt egen sykkel inkl. levering og service når dekket er flatt eller kjedet har hoppet av. Fire Swapfiets-sykler er nå en del av min egen husstands daglige transport.

Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen (står bl.a. bak VW og Audi) har lansert Dribe, som er bil på abonnement. Nå kan man abonnere på en hel garasje med biler og bytte fortløpende etter behov.

Listen kunne enkelt fortsettes med produkter som høreapparater, datamaskiner, printere og møbler, som alt sammen er produkter dansker nå kan abonnere på, i stedet for å kjøpe.

Det er med andre ord en trend der vi som forbrukere heller vil ha tilgang til en tjeneste enn å kjøpe et produkt. Vi kan kalle dette nye forretningsområdet for ’Assets-as-a-Service’ – altså muligheten for at vi abonnerer på eiendelene vi tidligere har kjøpt.

Forretningsmodellen er en klar fordel for de bedriftene som klarer å utvikle riktig kombinasjon av produkt og inkluderte tjenester, men først og fremst er utviklingen drevet av oss som forbrukere. Vi etterspør allerede fleksibilitet og frihet. Frihet fra eierskap og alt bryet som følger med. Samtidig er modellen bærekraftig. Den motvirker en kjøp-og-kast-kultur og gir bedriftene et insentiv til å skape produkter som holder lenge.

Hva er det neste produktet du heller vil abonnere på enn å kjøpe? Kom gjerne med ditt forslag!

Les mere Subscription POV her.