Kunnskap
//tirsdag d. 9.08.22

Nye trender i sosiale medier, blir adtech erstattet av abonnement?

Subscription POV #30

Av Morten Suhr Hansen

Sjokkbølger ble sendt gjennom teknologiindustrien i fjor da Apple lanserte en funksjon som tillot alle iPhone-brukere å utelukke ”ad-tracking” fra apper som Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og TikTok.

Spesielt Facebook opplevde en negativ effekt på omsetningen, da de opp gjennom årene har tjent ufattelige mengder penger på å selge informasjon om brukerne på Facebook og Instagram. Noen mener også at dette utløste Mark Zuckerbergs re-branding av bedriften til META, noe som signaliserte at Facebooks forretningsmodell kanskje ikke er evigvarende.

les mer Nye trender i sosiale medier, blir adtech erstattet av abonnement?

//mandag d. 4.07.22

Strømmeabonnementer velges fra! Er det en krise eller en naturlig tilpasning?

Subscription POV #28

Av Morten Suhr Hansen

Jeg skal jo egentlig være den siste til å snakke ned den store abonnements-bevegelsen. For jeg tror seriøst på en sterk fremtid for selskaper som velger å selge produktene og tjenestene deres gjennom abonnement. Likevel er det både nødvendig og viktig å se nærmere på hva som skjer på markedet for strømme-abonnementer akkurat nå – ettersom flere og flere medier melder store utfordringer for flere av verdens store strømmebaserte medieselskap – og aksjemarkedene har fulgt etter ved å sende aksjekursene raskt ned.

les mer Strømmeabonnementer velges fra! Er det en krise eller en naturlig tilpasning?

//onsdag d. 8.06.22

Abonnementsselskaper opplever «den perfekte stormen». Det har blitt både vanskeligere og dyrere å tiltrekke seg nye abonnenter

Subscription POV #27

Av Morten Suhr Hansen

De siste ukene har jeg i økende grad blitt møtt av det samme spørsmålet når jeg er rundt og snakker med forskjellige abonnementsselskap. ’Opplever de andre kundene deres også at det har blitt vanskeligere og dyrere å tiltrekke nye kunder de siste ukene’?

Når jeg blir møtt av akkurat det spørsmålet, er det nok fordi svaret er ja. At mange abonnementsselskap opplever utfordringer med ’acquisition’ – altså tilstrømningen av nye abonnenter. De fleste nevner også at de tror det er en sammenheng med den synkende forbrukertilliten.

les mer Abonnementsselskaper opplever «den perfekte stormen». Det har blitt både vanskeligere og dyrere å tiltrekke seg nye abonnenter

//torsdag d. 26.05.22

Subscription Case: Huel

Subscription CASE #1

Av Niels Vestergaard

Markedet for måltidserstatninger har vært her lenge, og med en total markedsverdi på nesten $12 milliarder dollar kommer det naturligvis flere nye brands til.

Historisk har industrien være skjelt ut for å skape falske forhåpninger for vekttap og om at flytende måltidserstatninger aldri er en god ide. Men, i dag er det faktisk et par brands som kan levere erstatningsprodukter som kan inngå i en variert kosthold, i hvert fald hvis man skal tro på eksperter.

les mer Subscription Case: Huel

//torsdag d. 28.04.22

Mange forbrukere har ikke kontroll over abonnementene deres, sier Forbrugerombudsmanden. Men er det egentlig helt riktig?

Subscription POV #26

Av Morten Suhr Hansen

I begynnelsen av april publiserte det danske Forbrukertilsynet nyheten om at ’Mange forbrukere har ikke kontroll over abonnementene deres. Den dramatiske nyheten, som også ble sendt over en bred kam av danske nyhetsmedier, er basert på to undersøkelser som Forbrugerombudsmanden står bak. Den tegner et enstemmig bilde av at forbrukerne har vanskeligheter med å ha kontroll over abonnementene deres. Derfor betaler de også for abonnementer de ikke bruker. 

les mer Mange forbrukere har ikke kontroll over abonnementene deres, sier Forbrugerombudsmanden. Men er det egentlig helt riktig?

//onsdag d. 30.03.22

Å bekjempe ‘churn’ er nesten det viktigste for en abonnementsbedrift! Hvorfor er det så vanskelig?

Subscription POV #24

Av Morten Suhr Hansen

Denne artikkelen begynner med verdens minste nyhet! Når du driver en abonnementsbedrift, er en av de viktigste disiplinene å bekjempe ’churn’. Churn er når de aktive abonnentene dine velger å kansellere abonnementet og forlate bedriften din. Det er med andre ord faktoren som utfordrer abonnementsbedriften din og bremser veksten som ellers kommer via salg av nye abonnementer. Så forskjellen mellom høy og lav churn er det som påvirker mest i forhold til om du driver en sunn eller usunn abonnementsbedrift.

les mer Å bekjempe ‘churn’ er nesten det viktigste for en abonnementsbedrift! Hvorfor er det så vanskelig?

//onsdag d. 16.03.22

Frihet fra eierskap. Snart vil vi alle abonnere på briller, sykler og vaskemaskiner.

Subscription POV #23

Av Morten Suhr Hansen

Tillat meg å starte denne artikkelen med en sterk personlig vinkling. Jeg vil gjerne fortelle om mitt egne private abonnement på briller. Det inneholder nemlig noen veldig interessante perspektiver på hvordan vi kommer til å kjøpe våre langvarige forbruksvarer i fremtiden. Eller, kjøpe er kanskje feil å si, for vi kommer å abonnere på tilgangen til dem i langt større grad enn vi faktisk kommer til å kjøpe dem.

les mer Frihet fra eierskap. Snart vil vi alle abonnere på briller, sykler og vaskemaskiner.

//fredag d. 25.02.22

Subscription Talks: Gamification

Subscription Talks #2 – Gamification

Introduktion

Vi satte oss ned for å ta en prat om Gamification, et viktig og morsomt redskap man kan bruke for å holde kundene sine engasjerte og lojale.

I dag skal vi snakke med Per Dahlberg fra lydboktjenesten Mofibo og Nicolai Aakrog fra Leadfamly, som har hjulpet Per og Mofibo med å integrere Gamification elementer inn i appen deres.

les mer Subscription Talks: Gamification

//fredag d. 25.02.22

Den globale abonnementsøkonomien vokser med 451 milliarder norske kroner i 2022

Subscription POV #22

Av Morten Suhr Hansen

Abonnementsbevegelsen ruller og corona-pandemien har gitt abonnementsselskaper over hele verden et ytterligere løft. Dette er den generelle antagelsen blant alle oss som driver med abonnement til daglig. Men, hvor stor er egentlig den totale abonnementsøkonomien? Og hvor mye vokser den totalt sett? Det gir det amerikanske analyseselskapet Juniper Research et forslag på i deres omfattende årlige analyse ’Subscription Economy: Future strategies & market forecasts 2022-2026’.

les mer Den globale abonnementsøkonomien vokser med 451 milliarder norske kroner i 2022