Kunnskap
//torsdag d. 28.04.22

Mange forbrukere har ikke kontroll over abonnementene deres, sier Forbrugerombudsmanden. Men er det egentlig helt riktig?

Subscription POV #26

Av Morten Suhr Hansen

I begynnelsen av april publiserte det danske Forbrukertilsynet nyheten om at ’Mange forbrukere har ikke kontroll over abonnementene deres. Den dramatiske nyheten, som også ble sendt over en bred kam av danske nyhetsmedier, er basert på to undersøkelser som Forbrugerombudsmanden står bak. Den tegner et enstemmig bilde av at forbrukerne har vanskeligheter med å ha kontroll over abonnementene deres. Derfor betaler de også for abonnementer de ikke bruker. 

les mer Mange forbrukere har ikke kontroll over abonnementene deres, sier Forbrugerombudsmanden. Men er det egentlig helt riktig?

//onsdag d. 30.03.22

Å bekjempe ‘churn’ er nesten det viktigste for en abonnementsbedrift! Hvorfor er det så vanskelig?

Subscription POV #24

Av Morten Suhr Hansen

Denne artikkelen begynner med verdens minste nyhet! Når du driver en abonnementsbedrift, er en av de viktigste disiplinene å bekjempe ’churn’. Churn er når de aktive abonnentene dine velger å kansellere abonnementet og forlate bedriften din. Det er med andre ord faktoren som utfordrer abonnementsbedriften din og bremser veksten som ellers kommer via salg av nye abonnementer. Så forskjellen mellom høy og lav churn er det som påvirker mest i forhold til om du driver en sunn eller usunn abonnementsbedrift.

les mer Å bekjempe ‘churn’ er nesten det viktigste for en abonnementsbedrift! Hvorfor er det så vanskelig?

//onsdag d. 16.03.22

Frihet fra eierskap. Snart vil vi alle abonnere på briller, sykler og vaskemaskiner.

Subscription POV #23

Av Morten Suhr Hansen

Tillat meg å starte denne artikkelen med en sterk personlig vinkling. Jeg vil gjerne fortelle om mitt egne private abonnement på briller. Det inneholder nemlig noen veldig interessante perspektiver på hvordan vi kommer til å kjøpe våre langvarige forbruksvarer i fremtiden. Eller, kjøpe er kanskje feil å si, for vi kommer å abonnere på tilgangen til dem i langt større grad enn vi faktisk kommer til å kjøpe dem.

les mer Frihet fra eierskap. Snart vil vi alle abonnere på briller, sykler og vaskemaskiner.

//fredag d. 25.02.22

Subscription Talks: Gamification

Subscription Talks #2 – Gamification

Introduktion

Vi satte oss ned for å ta en prat om Gamification, et viktig og morsomt redskap man kan bruke for å holde kundene sine engasjerte og lojale.

I dag skal vi snakke med Per Dahlberg fra lydboktjenesten Mofibo og Nicolai Aakrog fra Leadfamly, som har hjulpet Per og Mofibo med å integrere Gamification elementer inn i appen deres.

les mer Subscription Talks: Gamification

//fredag d. 25.02.22

Den globale abonnementsøkonomien vokser med 451 milliarder norske kroner i 2022

Subscription POV #22

Av Morten Suhr Hansen

Abonnementsbevegelsen ruller og corona-pandemien har gitt abonnementsselskaper over hele verden et ytterligere løft. Dette er den generelle antagelsen blant alle oss som driver med abonnement til daglig. Men, hvor stor er egentlig den totale abonnementsøkonomien? Og hvor mye vokser den totalt sett? Det gir det amerikanske analyseselskapet Juniper Research et forslag på i deres omfattende årlige analyse ’Subscription Economy: Future strategies & market forecasts 2022-2026’.

les mer Den globale abonnementsøkonomien vokser med 451 milliarder norske kroner i 2022

//onsdag d. 9.02.22

Subscription Talks: Champagnekassen

Subscription Talks #1

Introduksjon:
Champagnekassen er laget av ekteparet Dinna og Michael Arbo fra Champagne For Alle. Michael er lidenskapelig champagnenerd og Dinna har laget et unikt fellesskap rundt champagne-abonnementet deres, som har som formål å spre kjennskap og kjærlighet til champagne.

les mer Subscription Talks: Champagnekassen

//onsdag d. 9.02.22

Microsoft kjøper spillgigant for 600 milliarder! Nå starter kampen om å bli ’Netflix of gaming’

Subscription POV #22

Av Morten Suhr Hansen

68,7 milliarder dollar. Det svarer til 600 milliarder norske kroner. Dette er prisen når Microsoft tar over en av verdens absolutte giganter innenfor online gaming, nemlig Activision Blizzard, som står bak store spillsuksesser som ’Call of Duty’, ’World of Warcraft’, Overwatch og ’Candy Crush’. Oppkjøpet av Activision Blizzard er desidert det største oppkjøpet Microsoft noensinne har gjort.

les mer Microsoft kjøper spillgigant for 600 milliarder! Nå starter kampen om å bli ’Netflix of gaming’

//tirsdag d. 25.01.22

Vi går i dybden med ‘Freemium’. Derfor fungerer det å gi bort deler av produktet ditt gratis!

SUBSCRIPTION POV #21

Av Morten Suhr Hansen

I løpet av de siste 10 årene, har begrepet og modellen ’Freemium’ blitt en fast del av vårt abonnementsbaserte ordforråd. Mange av de mest suksessfulle abonnementsbedriftene er bygget på denne forretningsmodellen. Den innebærer å gi kundene deler av produktet gratis, for så over tid å konvertere, forhåpentligvis en del av kundene, til et betalt abonnement.

les mer Vi går i dybden med ‘Freemium’. Derfor fungerer det å gi bort deler av produktet ditt gratis!

//tirsdag d. 18.01.22

Abonnementsbølgen fortsetter å rulle! Her er de største trendene for starten av 2022

SUBSCRIPTION POV #20

Av Morten Suhr Hansen

2021 har vært nok et begivenhetsrikt år i abonnementsverdenen – både i Norge og i resten av verden. Mange nye abonnementskonsepter har sett dagens lys, og flere og flere bedrifter tenker nå ’subscription-first’ når strategien for de kommende årene skal planlegges.

Men, hva er egentlig de største trendene for starten av 2022? Hva skal vi legge merke til, og hvilke abonnementstrends og -tendenser vil prege det nye året, men også årene fremover?

Her er mitt forslag på fem store trender som er verdt å holde øye med i 2022.

les mer Abonnementsbølgen fortsetter å rulle! Her er de største trendene for starten av 2022

//søndag d. 12.12.21

Customer acquisition – Et løpende og ytterst viktig initiativ

Uansett om dere er en helt ny abonnementsbedrift eller om dere er en velfungerende, erfaren abonnementsbedrift, så er Customer Acquisition en livsviktig del av markedsføringsstrategien.
Å skaffe nye kunder er et fokus i enhver organisasjon, men den potensielle verdien av hver kunde er nesten uendelig i en abonnementsbedrift. Hvis du har sterke Customer Retention aktiviteter, vil en ny kunde sannsynligvis bli værende i en viss tid og jo lengre de blir værende, jo mer livstidsverdi vil de skape.

les mer Customer acquisition – Et løpende og ytterst viktig initiativ