Kunnskap
//fredag d. 25.02.22

Den globale abonnementsøkonomien vokser med 451 milliarder norske kroner i 2022

Subscription POV #22

Av Morten Suhr Hansen

Abonnementsbevegelsen ruller og corona-pandemien har gitt abonnementsselskaper over hele verden et ytterligere løft. Dette er den generelle antagelsen blant alle oss som driver med abonnement til daglig. Men, hvor stor er egentlig den totale abonnementsøkonomien? Og hvor mye vokser den totalt sett? Det gir det amerikanske analyseselskapet Juniper Research et forslag på i deres omfattende årlige analyse ’Subscription Economy: Future strategies & market forecasts 2022-2026’.

les mer Den globale abonnementsøkonomien vokser med 451 milliarder norske kroner i 2022

//onsdag d. 9.02.22

Subscription Talks: Champagnekassen

Subscription Talks #1

Introduksjon:
Champagnekassen er laget av ekteparet Dinna og Michael Arbo fra Champagne For Alle. Michael er lidenskapelig champagnenerd og Dinna har laget et unikt fellesskap rundt champagne-abonnementet deres, som har som formål å spre kjennskap og kjærlighet til champagne.

les mer Subscription Talks: Champagnekassen

//onsdag d. 9.02.22

Microsoft kjøper spillgigant for 600 milliarder! Nå starter kampen om å bli ’Netflix of gaming’

Subscription POV #22

Av Morten Suhr Hansen

68,7 milliarder dollar. Det svarer til 600 milliarder norske kroner. Dette er prisen når Microsoft tar over en av verdens absolutte giganter innenfor online gaming, nemlig Activision Blizzard, som står bak store spillsuksesser som ’Call of Duty’, ’World of Warcraft’, Overwatch og ’Candy Crush’. Oppkjøpet av Activision Blizzard er desidert det største oppkjøpet Microsoft noensinne har gjort.

les mer Microsoft kjøper spillgigant for 600 milliarder! Nå starter kampen om å bli ’Netflix of gaming’

//tirsdag d. 25.01.22

Vi går i dybden med ‘Freemium’. Derfor fungerer det å gi bort deler av produktet ditt gratis!

SUBSCRIPTION POV #21

Av Morten Suhr Hansen

I løpet av de siste 10 årene, har begrepet og modellen ’Freemium’ blitt en fast del av vårt abonnementsbaserte ordforråd. Mange av de mest suksessfulle abonnementsbedriftene er bygget på denne forretningsmodellen. Den innebærer å gi kundene deler av produktet gratis, for så over tid å konvertere, forhåpentligvis en del av kundene, til et betalt abonnement.

les mer Vi går i dybden med ‘Freemium’. Derfor fungerer det å gi bort deler av produktet ditt gratis!

//tirsdag d. 18.01.22

Abonnementsbølgen fortsetter å rulle! Her er de største trendene for starten av 2022

SUBSCRIPTION POV #20

Av Morten Suhr Hansen

2021 har vært nok et begivenhetsrikt år i abonnementsverdenen – både i Norge og i resten av verden. Mange nye abonnementskonsepter har sett dagens lys, og flere og flere bedrifter tenker nå ’subscription-first’ når strategien for de kommende årene skal planlegges.

Men, hva er egentlig de største trendene for starten av 2022? Hva skal vi legge merke til, og hvilke abonnementstrends og -tendenser vil prege det nye året, men også årene fremover?

Her er mitt forslag på fem store trender som er verdt å holde øye med i 2022.

les mer Abonnementsbølgen fortsetter å rulle! Her er de største trendene for starten av 2022

//søndag d. 12.12.21

Customer acquisition – Et løpende og ytterst viktig initiativ

Uansett om dere er en helt ny abonnementsbedrift eller om dere er en velfungerende, erfaren abonnementsbedrift, så er Customer Acquisition en livsviktig del av markedsføringsstrategien.
Å skaffe nye kunder er et fokus i enhver organisasjon, men den potensielle verdien av hver kunde er nesten uendelig i en abonnementsbedrift. Hvis du har sterke Customer Retention aktiviteter, vil en ny kunde sannsynligvis bli værende i en viss tid og jo lengre de blir værende, jo mer livstidsverdi vil de skape.

les mer Customer acquisition – Et løpende og ytterst viktig initiativ

//søndag d. 12.12.21

De to ledende abonnementssystemsløsningene i Danmark er solgt til utlandet! Hva betyr det?

SUBSCRIPTION POV #18

Av Morten Suhr Hansen

November ble en travel handelsmåned for mange. Slik var det også på markedet for abonnementssystemer – de såkalte ’subscription billing systems’ – særlig for de ledende danske løsningene Reepay og Upodi. De er begge relativt nye startups, og ble nylig lagt i andres hender da to store, utenlandske aktører åpnet opp lommeboken og ervervet hver sin danske abonnementsløsning.

les mer De to ledende abonnementssystemsløsningene i Danmark er solgt til utlandet! Hva betyr det?

//onsdag d. 24.11.21

Customer Winback – Slik vinner du de tapte kundene dine tilbake

Selv om du har full kontroll over kundefastholdelsen din, er det uunngåelig at noen kunder vil begynne å falle fra (churne) over tid.

Det er mange grunner til å forlate et abonnement, og det er din oppgave å vite hvorfor abonnentene dine har valgt å forlate tjenesten din – og det er viktig at du lagrer denne informasjonen på et individuelt kundenivå. En måte å holde dette organisert på, er ved å inndele de tapte kundene i fem grupper:

les mer Customer Winback – Slik vinner du de tapte kundene dine tilbake

//onsdag d. 24.11.21

Black Friday er ikke veien til høyere lojalitet. Ta heller et betalt lojalitetsprogram i betraktning!

SUBSCRIPTION POV #17

Av Morten Suhr Hansen

Når denne artikkelen skrives, er vi på vei inn i den svarte uken! Eller ’Black Week’ som det heter på det nyere språket. Uken leder opp til fredagen, årets største utsalgsdag – ’Black Friday’. Her vil detaljhandlere rundt i hele verden begi seg ut i en vill kamp om kunder og kroner. De vil kaste fra seg høye rabatter på alt hva hjertet måtte ønske, og pengepungen kan klare!

les mer Black Friday er ikke veien til høyere lojalitet. Ta heller et betalt lojalitetsprogram i betraktning!

//onsdag d. 10.11.21

Et hysterisk fokus på kundene og en helt ny forretningsmodell gjorde Salesforce til et av verdens største programvareselskap

SUBSCRIPTION POV #15

Av Morten Suhr Hansen 

Ofte går snakken blant oss abonnementsnerder om hvem som er de mest suksessfulle abonnementsbedriftene, og hvem som egentlig er ansvarlige for å ha satt den massive abonnementsbevegelsen, i bevegelse. Netflix nevnes ofte som en kandidat, både blant pionerene og som den mest suksessfulle (Les historien om hvordan Netflix egentlig ble en abonnementsbedrift her). Andre kandidater er Spotify og Amazon.

les mer Et hysterisk fokus på kundene og en helt ny forretningsmodell gjorde Salesforce til et av verdens største programvareselskap