fbpx
Viden
//tirsdag d. 4.06.19

Matas satser på abonnement

Del artiklen

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Matas-konsernet i Danmark har nettopp introdusert en abonnementsløsning som gir kundene nye muligheter til å få individuelt skreddersydde abonnementer på en rekke produkter. Satsningen på abonnementsløsninger kom kort tid etter åpningen av Matas´ nye butikkonsept Matas Life, og er ett av flere tiltak for å fornye Matas og skape bedre kundeopplevelser.

«Vi ser at det er stor etterspørsel etter convenience-konsepter som gjør hverdagen enklere og billigere for travle familier. Derfor tilbyr vi hos Matas.dk nå våre kunder å abonnere på utvalgte produkter», sier Brian Andersen, direktør for e-commerce hos Matas.

Denne løsningen betyr at kundene kan motta abonnementsproduktene kontinuerlig og unngå å gå tomme, og samtidig få de til en gunstig pris. 
«I motsetning til andre i markedet fokuserer vi på en modell som er 100% tilpasset den enkeltes behov. Vil man for eksempel ha fiskeolje og multivitaminer én gang i kvartalet, kan man få det»,sier Brian Andersen.

Abonnementskunder får alltid 20% rabatt på produkter i abonnement, i tillegg til gratis levering uavhengig av hvor mange eller få produkter man abonnerer på.

Abonnementskonseptet hos Matas er utviklet i samarbeid med Subscrybe, som hjelper skandinaviske virksomheter med innovasjon, implementering og optimering av abonnementsbaserte konsepter. Hos Subscrybe ser man lanseringen av abonnementer hos Matas som del av en sterk trend både i Danmark og internasjonalt. 

«Mange retail-virksomheter har lagt merke til at en stor del av Amazons vekst bygger på deres ulike abonnementsløsninger, og her hjemme har flere og flere forbrukere valgt å abonnere på alt fra matkasser til barberhøvler. Samtidig viser undersøkelser at lysten til å abonnere på alle typer produkter er enda høyere hos yngre forbrukere enn hos andre. Derfor kommer vi til å se flere og flere retail-virksomheter prøve å skape en sterkere relasjon med sine kunder gjennom abonnementsløsninger», sier Morten Suhr Hansen, adm. Direktør hos Subscrybe.

Matas vil i første omgang fokusere på segmentet Helse og Velvære, dvs. produkter som fiskeolje, multivitaminer og kalk. I løpet av 2019 vil en rekke nye produktkategorier som hudpleie, makeup og produkter til menn bli introdusert.