Viden
//onsdag d. 9.02.22

Microsoft kjøper spillgigant for 600 milliarder! Nå starter kampen om å bli ’Netflix of gaming’

Del artiklen

Subscription POV #22

Av Morten Suhr Hansen

68,7 milliarder dollar. Det svarer til 600 milliarder norske kroner. Dette er prisen når Microsoft tar over en av verdens absolutte giganter innenfor online gaming, nemlig Activision Blizzard, som står bak store spillsuksesser som ’Call of Duty’, ’World of Warcraft’, Overwatch og ’Candy Crush’. Oppkjøpet av Activision Blizzard er desidert det største oppkjøpet Microsoft noensinne har gjort.

Beløpet kan virke enormt, men det gir likevel mening for Microsoft, som i en pressemelding beskriver bakgrunnen for oppkjøpet (som fortsatt venter på de endelige godkjennelsene). Det er nå mer enn 3 milliarder mennesker over hele verden som jevnlig spiller, og spesielt blant de yngre generasjonene har spill satt sine spor. Gaming er den raskest voksende underholdningskategorien og er en bransje som allerede omsetter for store summer.

Microsoft er allerede godt involvert i gaming med spillkonsollen Xbox. Så hva er den større ’game planen’ til Microsoft i forhold til oppkjøpet?

Spillmarkedet beveger seg i økende grad i retning av abonnement

Oppkjøpet anses av mange eksperter for å være en del av Microsofts overordnede forretningsstrategi, som handler mindre og mindre om å selge produkter og mer og mer om å øke abonnementsvirksomheten. Det er lenge siden Microsofts hovedfokus innenfor programvare skiftet fra tradisjonelle lisenser til software-as-a-service, og det samme har skjedd med Microsofts tilnærming innenfor gaming. Microsoft driver allerede abonnementstjenesten ’Game Pass’, som gir brukere tilgang til en enorm katalog med spill på tvers av Microsofts og Xbox’ plattformer for et fast, månedlig beløp, akkurat som kjent fra Netflix og Spotify når det kommer til film og musikk.

Microsoft Game Pass ble lansert i 2017, og for en pris på 99 danske kroner får abonnentene tilgang til hundrevis av spill på tvers av forskjellige plattformer som Xbox, PC og mobil. I forbindelse med oppkjøpet av Activision Blizzard annonserte Microsoft at de nå har 25 millioner betalende abonnenter på Game Pass.

Tillegget av Activision Blizzard regnes også som en viktig brikke i Microsofts plan om å vinne markedet for abonnementsbaserte spilltjenester. Microsoft satser på at spillmarkedet vil utvikle seg akkurat som markedet for film og musikk, og at fremtidens forbrukere vil ’streame’ spill over internett. Microsofts CEO, Satya Nadella, har åpent proklamert at Microsofts mål er å skape ’Netflix of games’.

Med tillegg av mer enn 400 millioner månedlige brukere fra Activision Blizzard, inkludert mange millioner betalende abonnenter fra lukkede universer, som eksempelvis ’World of Warcraft’.

Oppkjøpet av Activision Blizzard åpner for kamp mot Sony og Apple

Microsofts grep kan virke som et direkte slag mot Sony, som med Playstation er ledende på markedet for spill og spillkonsoller. Sony har med Playstation klart å bygge en abonnementsbase gjennom Playstation Plus på nesten 50 millioner abonnenter, og det spekuleres allerede hvorvidt Microsoft vil trekke flere populære spill vekk fra andre plattformer, inkludert Playstation, og kun gjøre dem tilgjengelige på Xbox og Windows-opererte datamaskiner og mobiler.

Dermed åpner Microsoft også for kamp mot Apple, mellom Windows og iOS. Apple er selv en fremtidig aktør på gaming-markedet med etableringen av Apple Arcade, som i USA inngår i ’bundles’ med populære tjenester som Apple Music og iCloud.

For å gjøre spillebrettet enda mer komplett, har også nettgiganten Amazon kommet på banen med Amazon Prime Gaming. På flere markeder er denne en del av den store Amazon Prime-pakken, som har rundet 200 millioner abonnenter over hele verden.

Konkurransen om å bli ’Netflix of games’ kan komme fra en uventet kant

Det er altså ingen tvil om at kampen om å vinne markedet for online gaming og dermed ta posisjonen som ’Netflix of gaming’ er beinhard og kommer til å stå mellom giganter som Microsoft, Sony, Apple og Amazon.

Men, den mest seriøse konkurransen kommer kanskje fra en litt uventet kant, nemlig fra Netflix selv! Med sine 250 millioner abonnenter over hele verden og med en enorm kunnskap om streaming-markedet, har Netflix forutsetningene for å bli en seriøs aktør på gaming-markedet, og ryktene om at Netflix på alvor vil tre inn på dette markedet i 2022 er vedvarende. Forberedelsene er utvilsomt i gang og i november i fjor lanserte Netflix i all stillhet de første spillene i applikasjonen, men så langt kun for android-enheter.

Gigantene gjør seg klare for en kamp som ikke vil skille seg mye fra krigen mellom ’The Alliance’ and ’The Horde’ i ’World of Warcraft’. Game On!