fbpx
Viden
//tirsdag d. 28.09.21

Norge er en abonnementsstormakt i vekst

Del artiklen

Av Morten Suhr Hansen

De siste ukene har jeg jobbet fra vårt norske kontor i Oslo.

Og det har vært en spennende opplevelse, for det er ingen tvil om at den abonnementsbaserte forretningsmodellen står veldig sterkt i Norge. Nordmenn simpelthen elsker abonnementene sine.

Det fikk vi allerede en forsmak på da vi gjennomførte vår store undersøkelse av det Skandinaviske abonnementsmarked tidligere i år. Vår undersøkelse viste at de norske husstandene i gjennomsnitt har 18 abonnementer (de danske husstander har 17), og samtidig er veksten i abonnementer enda sterkere i Norge enn i Danmark. 64% av nordmenn oppgir at det har flere abonnementer nå enn for fem år siden og 31% tror at de har enda flere abonnement fremover (mot kun 10% som tror de vil ha færre.) Så abonnementsbevegelsen i Norge vokser kraftig.

Særlig på det digitale området er nordmennene helt i front. Digitale avisabonnementer og masse streamingtjenester strømmer ut gjennom kablene til de norske byer og bygder.

Det betyr også at Norge har noen absolutt suksessfulle virksomheter innenfor abonnement som det er verdt å fremheve. Tidligere på året vakte det gjenlyd i store deler av det skandinaviske investeringsmiljøet da den norske virksomheten NutraQ, som står bak abonnementssuksesser som VitaePro og Oslo Skin Lab, ble solgt til Orkla for 3,1 milliarder norske kroner.

Også når det gjelder medievirksomheter, ser vi noen suksesser som er mer tydelige enn i de øvrige skandinaviske landene. Ta den norske medievirksomhet Schibsted som et eksempel. Schibsted har utgitt aviser som Aftenposten og Verdens Gang i mange, mange år, men innenfor det siste tiår er antallet av digitale abonnenter skutt i været. VG+ er én av de virkelig store suksesser. VG+ har nå rundet 240.000 betalende abonnenter!

VG+ er ikke en ensom stjerne hos Schibsted. Aftenposten i Norge og Aftonbladet i Sverige, som også er eid av Schibsted, opplever også voksende abonnementstall. Faktisk har Schibsted nettopp offentliggjort at de totalt har rundet 1.000.000 digitale abonnementer på tvers av deres forskjellige medier. Hos Schibsted er den abonnementsbaserte forretningsmodell helt i sentrum når det gjelder fremtidens innovasjon.

Til tross for disse suksesser, er det dog også områder i Norge hvor man henger etter i utviklingen i eksempelvis Danmark og andre markeder. Abonnement på fysiske produkter har ikke for alvor slått gjennom i det norske markedet.

I Danmark er eksemplene mange: Aarstiderne, Goodiebox, Barberklingen, Synoptik, Champagnekassen, Matas, Swapfiets … vi dansker er vant til at vi kan abonnere på alle typer produkter, både de billige dagligdagse produkter og de langvarige forbruksgoder. Slik er det ikke i Norge, men interessen er stor. Ikke minst hos forbrukerne. Min påstand er at de norske forbrukere på dette punkt er lengre fremme enn bedriftene. Etterspørselen etter attraktive abonnementsløsninger er større enn tilbudet. Her opplever jeg at deler av det norske arbeidsliv er en smule konservativ.

Men kanskje er det i ferd med å snu! Nylig holdt vi et frokostseminar i Oslo om detaljhandel og abonnement hvor vi hadde med en av våres danske kunder, Matas, som allerede er langt på deres abonnementsreise. Store deler av den norske detaljhandel var representert, så interessen er helt klart til stede. Mon tro om det ikke skulle resultere i noen konkrete abonnement innen kort tid.

Samtidig åpner det også opp for muligheter for danske abonnementsvirksomheter, som har lyst til å innta det norske markedet. Danske Goodiebox er allerede til stede med en suksessfull norsk operasjon, og jeg tror (og vet fra dialog med noen av våre danske kunder), at vi den kommende tiden vil se danske abonnementsvirksomheter innenfor fysiske produkter etablere seg i Norge.

Så forhåpentligvis vil vi fremover se at de norske forbrukerne får mulighet til å abonnere på skjønnhetsprodukter, dagligvarer, briller og biler i samme grad som danske forbrukere. Så vil Norge sementere sin posisjon som en virkelig abonnementsstormakt.