Profil

I 1998 lanserte Reed Hastings ,en tidligere matematikklærer og suksessfull gründer, en helt ny virksomhet som i løpet av få år skapte store rystelser og vendte fullstendig opp ned på en hel bransje. Hastings var kort tid før dette blitt ilagt 40 USD i gebyr for å levere Apollo 13 for sent til sin lokale videoutleier, og basert på denne episoden oppstod idéen til en helt ny måte å leie og distribuere videofilm på – og den abonnementsbaserte virksomheten Netflix var født.
Resten er historie.

I 2017 rundet Netflix 100 millioner abonnenter verden over, og står dermed som et av de beste eksemplene på abonnementsrevolusjonen som treffer den ene bransje etter den andre. I USA ,og en rekke andre land, har Amazon fått en dominerende posisjon innen e-handel - ikke minst takket være abonnementsløsningen Amazon Prime som gir 65 millioner kunder tilgang til fri frakt og en masse andre fordeler. For ikke lenge siden ble Dollar Shave Club, som da var kun fem år gammelt, solgt til Unilever for 1 milliard USD etter å ha rundet 3 millioner barberbladabonnenter på rekordtid.
I Norge er det på få år vokst frem et stort abonnementsmarked for matkasser levert hjem, og på få år har Dagbladet og VG fått mer enn 200.000 digitale abonnenter på sine pluss-utgaver.

I Danmark har virksomheter som Dansk Supermarked og Interflora de seneste årene lansert nye abonnementsløsninger, og de blir således en del av den nye abonnementsøkonomi sammen med andre suksessfulle virksomheter som Aarstiderne, Saxo.com, TV 2 Play og Endomondo.

I Subscrybe tror vi på at gode abonnementsløsninger skaper en bedre verden både for bedriftene og kundene, og vi tror på at flere og flere virksomheter vil bli abonnementsbaserte. Det er en utvikling som vi vil være med på å fremme. Vi vil hjelpe ikke-abonnementsvirksomheter med å utvikle nye, spennende og lønnsomme abonnementsløsninger, og vi vil hjelpe allerede eksisterende abonnementsvirksomheter med å utvikle seg videre. Derfor arbeider vi sammen med våre "kunder for å hele tiden utvikle de riktige løsningene.

Kanskje er din virksomhet allerede abonnementsbasert ? I så fall har dere kanskje bruk for inspirasjon og utvikling av det eksisterende abonnementskonseptet.
Kanskje er din virksomhet ikke abonnementsbasert ennå? Da er det på tide å komme i gang. For hvis dere ikke planlegger å bli abonnementsbasert, så er nok gamle og ikke minst nye konkurrentene i gang med planleggingen.

For abonnementsrevolusjonen er i full gang!