Viden
//mandag d. 4.07.22

Subscription Case – Simple Feast

Del artiklen

Subscription Case #2

Av Niels Vestergaard

Forrige uke gjennomgikk vi elementer fra pulvermatsprodusenten Huel, som bruker mange av de moderne måtene å drive et abonnementsselskap på. Denne uken blir det litt mindre teknisk og basert på min personlige opplevelse med et abonnementskonsept. I dag skal vi snakke om måltidskasser.

Abonnementer på måltidskasser har eksplodert de siste fem årene og for meg var verdien av et slikt konsept soleklart fra starten. Det å kunne hoppe over det daglige innkjøpspresset etter jobb virket som en drøm og mine begrensede evner på kjøkkenet var også et argument for å få en måltidskasse levert en gang i uken. Og det virker ikke som jeg er den eneste som føler det slik. Markedet for måltidskasser forventes å nå 457 milliarder kroner innen år 2030, noe som trolig er årsaken til at det nå er mange aktører på markedet.

Jeg har prøvd et par forskjellige måltidskasser og for det meste har jeg vært veldig fornøyd med produktet. Jeg har spesielt prøvd ut måltidskasser fra Marley Spoon og HelloFresh, som nok er noen av de største aktørene på markedet. I dag vil jeg likevel gjerne snakke om et hjemmedyrket dansk merke, nemlig Simple Feast. Jeg har prøvd det et par ganger nå, og jeg må si at det er mer enn én grunn til at jeg har utvalgt dem til Subscription Case studiet mitt i dag.

Convenience – Kanskje den viktigste abonnementsfaktoren

I likhet med generasjonen min verdsetter jeg convenience som en av de viktigste abonnementselementene noensinne. Jeg er en travel mann, eller det føler jeg i hvert fall at jeg er, og hvis jeg kan eliminere tiden jeg bruker på klesvask, transport, innkjøp og rengjøring, så gjør jeg det. Da måltidskassene kom til København for noen år siden, ga det mange mennesker noe de sårt trengte – return on time.

Når innkjøpene mine leveres hjem til meg, tillater det meg å bli litt lenger på jobb. Jeg trenger ikke bestemme hva jeg skal spise, fordi det allerede er bestemt for meg. Og siden jeg i utgangspunktet er et barn med kredittkort og forsikring, er de pedagogiske oppskriftene med støttebilder en faktor som gjør meg komfortabel med å komme i gang med matlagingen.

Jeg har nettopp beskrevet enhver måltidskasse som finnes, men hva gjør så Simple Feast så spesiell? Primært det at måltidene er mer eller mindre tilberedt når de kommer på døren. Simple Feast garanterer en tilberedningstid på 15 minutter eller mindre og for det meste skal du kun koke litt pasta eller varme litt grønnsaker i ovnen. Det er hva jeg kaller convenient.

Simple Feast er vegansk og bærekraftig

En annen viktig forskjell fra andre måltidskasser er dette – Alt er 100% vegansk! Og hvis det er én ting jeg aldri ville klart på egenhånd, så er det å tenke på veganske retter til middag – og det er her Simple Feast hjelper meg.

Etter min erfaring kan det være ekstremt kjedelig å spise vegansk hvis du ikke allerede vet hva du gjør. Og å finne gode proteinkilder kan også være en utfordring. Så hvis det noen gang har vært et behov for en skreddersydd måltidskasse, så dekker Simple Feast det behovet. De hjelper deg med å skape en livsstilsendring – og det er mitt sentrale poeng i dag.

Som vi har snakket om tidligere, er livsstilsendringer virkelig, virkelig vanskelige å dyrke. Å skulle legge om kostholdet mitt til å bli fullstendig eller delvist vegansk er en oppgave jeg aldri kunne klart selv, og det er her Simple Feast skiller seg fra konkurrentene – de hjelper meg ikke kun, de utdanner meg! De hjelper meg med å opprettholde et bærekraftig forbruksmønster og det gjør dem uunnværlige for meg – jeg ville ikke ha noen anelse om hvordan jeg skulle gjøre det selv.

Som abonnementsnørd er det akkurat den typen tilknytning som jeg gjerne vil ha til et medlemskap – en partner som gjør livet mitt enklere, mer bekymringsløst og som hjelper meg å ta de riktige valgene.

Mer enn en måltidskasse?

Hvis du noen gang har møtt meg eller kollegene mine fra Subscrybe, så har du sannsynligvis lagt merke til at vi snakker om ’The Forever Promise’. Det er ideen om at et abonnement skal oppnå en kontinuerlig eksistensberettigelse ved å bli en integrert del av den du er. Så hva abonnerer jeg på når jeg er abonnent hos Simple Feast? Er det en måltidskasse eller er det å få levert tilberedt mat på døren min en gang i uken?

Nei. Jeg abonnerer på en vegansk livsstil, ja og ultimativt abonnerer jeg på å skape en bedre verden for mine fremtidige barn. Og hvis jeg vil fortsette å gjøre det, så må jeg fortsette med å være abonnent hos Simple Feast – for alltid… Det er et verditilbud som vil noe!

Simple Feast har selvfølgelig innsett at det ovenstående er det primære budskapet og de har derfor utvidet tilbudet deres litt. De tilbyr nå en samling av ’Essentials’, slik at du kan være sikker på at selv de ferdiglagde suppene og sausene også er bærekraftige, veganske og økologiske. Dette forsterker bare følelsen av at Simple Feast har ryggen min – selv når jeg ikke har tid til å lage maten deres!

Resultatet er et kundesentrert abonnement

De nevnte abonnementselementene leder til en viktig konklusjon: Simple Feast er et kundesentrert abonnement. De forstår at et sterkt abonnementstilbud handler om å møte kundene der de er. Moderne markedsføring handler om å kommunisere hvilket problem du løser. Og som abonnementsselskap bør du alltid streve etter å løse flere problemer for abonnentene dine. Fordi fortsetter du med å løse problemer for folk, begynner de å like deg. Og hvis de liker deg, er sjansen stor for at de fortsetter å abonnere.

Det er en kundesentrert tilnærming og det er måten å rekruttere lojale abonnenter til abonnementsselskapet ditt. Gjør det enkelt for dem å ta det riktige valget – for da vil de gjøre det.

Selv liker jeg å ta det riktige valget. Hva med deg?

Les mer Subscription Case her