Viden
//fredag d. 25.02.22

Subscription Talks: Gamification

Del artiklen

Subscription Talks #2 – Gamification

Introduktion

Vi satte oss ned for å ta en prat om Gamification, et viktig og morsomt redskap man kan bruke for å holde kundene sine engasjerte og lojale.

I dag skal vi snakke med Per Dahlberg fra lydboktjenesten Mofibo og Nicolai Aakrog fra Leadfamly, som har hjulpet Per og Mofibo med å integrere Gamification elementer inn i appen deres.

Et verktøy for atferdsforsterkning

Per, hva er det dere bruker Gamification til hos dere? Hvilke forretningsområder hjelper det dere i?

”Vi har sett mye på inspirasjon og fastholdelse, noe som selvfølgelig er viktig. Vi bruker det også til atferdsforsterkning, promotering og til å få mer data på kundene våre, også bruker vi til slutt også til analyser hvor vi kan gjøre spørreskjemaene til kunden mye morsommere å gå gjennom” – Per

Kan du sette noen flere ord på dette med «atferdsforsterkning»?

”Vel, for eksempel har vi en statistikkmodul der man kan se hvor mange bøker du har lest denne uken, hvor mange minutter du har lyttet denne uken, og hvor mange den siste måneden. Vi har massevis av data, slik at du også kan se hvilken ukedag du lytter mest, når på dagen osv. På den måten gjør vi brukerens statistikk tilgjengelig for dem og da er det noen kunder som tenker ”Jeg må slå meg selv, jeg skal lese flere bøker denne måneden enn forrige!”

”Og vi har jo alltid mer på vei, vi har nettopp sendt ut en sånn årsoppgave som man kjenner den fra Spotify, hvor vi for eksempel skriver, ”Hvis vi stablet alle bøkene du har lest, ville stabelen vært like høy som en sjiraff” osv.” – Per

Utnyttelse av menneskelige atferdsmønstre

Nicolai, kan du fortelle oss litt om hva dere helt konkret gjør når dere utvikler disse små spillene og quizene man kan bruke?

”Vel, i dette tilfellet er det jo et retensjonsperspektiv der man eksempelvis kan bruke en personlighetstest. Så i Pers tilfelle kunne man hatt ”Test: Hvilken type forfatter er du” og så kan man lage et spørreskjema til kunden. Så vi utvikler altså bare ting man kan skreddersy til sin egen bedrift.” – Nicolai

Hvis vi skal snakke litt om hvorfor noe slikt fungerer og resonnerer så godt hos mennesker, hva kan du fortelle om det, Per?

”Vel altså, man kan si, det treffer jo noen belønningssentre i hjernen, altså når man får en quiz med ”navngi alle disse fotballspillerne” og den første er veldig enkel, så tenker man ”Dette kan jeg enkelt klare, jeg skal bestå quizen feilfritt” og når man har tatt den, sender man den til en venn og sier ”kan du slå meg i denne, eller”. Så det treffer jo en form for selviscenesettelse, men definitivt også en viss form for belønning og payoff” – Per

Interaksjon mellom brukere

Det jeg hører dere si, er at det er et grep ift. å engasjere brukerne av plattformen. Er det andre ting man kan gjøre for å holde brukerne engasjerte? Er det noe nytt dere jobber med?

”Ja, så akkurat nå er vi i ferd med å sette opp anmeldelser bedre, for å få litt brukerinteraksjon. Så vi jobber med at man kan lese hverandres anmeldelser, slik at man kan få anbefalingen fra andre brukere, i stedet for oss som plattform.” – Per

Kan man følge hverandre, sånn som på f.eks. Spotify?

”Vi har helt klart vurdert det, men vi har også vært litt redde for det, nettopp fordi man kanskje ikke vil dele alt man leser. Så vi er litt redde for at man kommer til å endre atferd, at man rett og slett begynner å høre på de ”smarte” bøkene for å vise at man er på moten. Og det føler vi at vi ikke ønsker å implementere” – Per

Jeg har hatt Mofibo de siste ukene, og jeg la merke til en ting jeg synes var veldig kult. Man kan, når man hører en bok, se hvor mange andre som hører på den samme boken akkurat da. Jeg synes det var kult at man ikke føler seg alene om det og at man kan se at det er en hel håndfull som også hører.

”Det er en virkelig morsom funksjon, som også har hatt en morsom fødsel. Det kommer faktisk fra at vi skulle spore når brukerne brukte app’en på flere enheter samtidig, noe som ikke er en del av abonnementet. Så det at vi kunne gjøre dette, gjorde oss i stand til å vise brukerne hvor mange andre som hørte på boken. Og kundene ga tilbakemelding om at det var veldig gøy å se at 200 andre hører på  bestselleren akkurat nå, og samtidig noen som synes det var gøy å være den eneste som hørte på en bestemt bok.” – Per

Engasjerende innhold, i stedet for å aktiverende innhold

Det er også noen utenforstående faktorer som spiller inn når man skal nå et visst mål, eller når man skal rekke å høre så og så mye. Altså, det duger jo ikke at en kunde bare setter en bok på, uten å faktisk høre på, bare for å nå målet?

”Akkurat, og derfor har vi også lagt til en funksjon i lesemålet, hvor det står ”Hei, det ser ikke ut som du vil nå lesemålet – vil du utsette det?”. Så det foreligger noen muligheter ved å gi kunden mulighet for å utsette. Det er også derfor man må tenke mye over hvordan det påvirker brukerne å innføre slike ting, fordi man risikerer å aktivere, fremfor å engasjere. Og det er vi jo heller ikke interesserte i.” – Per

Per og Nicolai, tusen takk for at dere kom innom og pratet med oss, jeg synes vi lærte mye om Gamification! Jeg tror det er trygt å si at dette er et initiativ som har et enormt potensial, spesielt for tjenester som denne!

Les mere Subscription Talks her.