fbpx
Viden
//torsdag d. 24.10.19

Kraftig vekst i Subscription Retail

Del artiklen

Skrevet av Jon Erik Ofstad

Vi ser at Retail-bransjen går stadig tøffere tider i møte, og denne uken kom meldingen om at Vita-kjeden har gått konkurs. Denne artikkelen ble publisert i DN for to år siden, men er fremdeles like aktuell.

Noen hevder at  mediebransjen var ”kanarifuglen i gruven”, med andre ord den virksomheten som først merket effekten av nye digitale forretningsmodeller. Ikke godt å si om det stemmer, men de såkalte legacy mediebedriftene har vært, og er, under hardt press. Men hvor abonnementsinntektene nå utgjør den største inntektskilden for de fleste.

I  flere aviser kan vi den siste tiden lese om at handelsnæringen er i problemer, og er neste bransje ut i disruption kvernen. Aftenposten rapporterer om at i USA står kjøpesentrene tomme, og i Norge er det i følge Finansavisen mye røde tall i mange forskjellige bransjer, mens i DN går debatten om hvordan den økte konkurransen fra netthandelen bør møtes.

Økt konkurranse fra nettbaserte virksomheter

Det er mange likheter mellom de utfordringene som møter handelsnæringen , og dem som har møtt mediebransjen. Tradisjonelt store inntekter fra ”Brick and mortar” delen av virksomheten, stadig økende konkurranse fra nye nettbaserte virksomheter, og for noens vedkommende en kultur som ikke har belønnet endring i tilstrekkelig grad, med lite fleksible organisasjonsstrukturer og ditto softwareløsninger.

En annen fellesnevner er at begge bransjer faktisk har hatt god tid til å utvikle nye forretningsmodeller. Aftenposten etablerte sin nettavis i 1995. Først 18 år senere ble Schibsteds betalingsløsning Spid etablert. Også handelsnæringen har hatt nærmere 20 år på seg til å endre seg, siden de første tegnene til endring viste seg.

Er det noen som husker boo.com? I 1999 startet svenske Ernst Malmsten og Kajsa Leander en on-line mote/klesbutikk. Etter 18 måneders drift gikk selskapet under, etter å ha brukt  135 millioner dollar av investorenes penger. I dag har vi fått Zalando.com, som er boo.com på steroider, og som er en av mange aktører som er i ferd med å ta livet av den tradisjonelle måten å handle på.

I diskusjonen så langt har det vært luftet flere gode tiltak som bransjen kan gripe til for å møte økt konkurranse, og mye av det er kjente størrelser som samordning, logistikk, beacons mm.

Etter mitt syn er dette nødvendige, men ikke tilstrekkelige tiltak. Handelsnæringen må øke innovasjonskraften vesentlig, i form av utvikling av nye produkter og tjenester.

Sett fra mitt ståsted ville jeg ha forsøkt å opprette nye konsepter som ga meg tilgang på Zalandos viktigste ressurs, som ikke bare er billig logistikk gjennom 400.000 kvm med lagerplass i Tyskland, men store mengder med kunde- og transaksjonsdata som netthandelen generer for dem.

Abonnementsmodellen er overførbar

Og her er vi da tilbake til mediebransjens positive erfaringer med abonnementsmodellen, som med hell kan overføres til flere bransjer. Noen virksomheter har allerede gått inn i denne måten å drive handel på, og tall fra USA viser at abonnementsbaserte virksomheter de siste par årene har en vekst-takt som er 9 ganger høyere enn Standard & Poors 500 indeks og US Retail Sales Index.

Det er flere faktorer som driver frem de nye abonnements konseptene:

  • Ønske om en langvarig og økonomisk verdifull relasjon til kundene.
  • Verdien av kontroll på kundedata i egen kundedatabase.
  • Muligheten for å kunne følge kundens adferd, noe som gir grunnlag for tilpasning av produkter, priser og tjenester.
  • Utnytting av kunderelasjonen og kundedata for utvikling og salg av helt nye produkter.

Dersom handelsnæringen skal møte konkurransen fra de store nettaktørene utelukkende med å konkurrere på pris og levering, vil det bli svært tungt å beholde posisjonen.

Så svaret er, som for alle bransjer, produktutvikling kombinert med et kraftig fokus på de forskjellige aspektene av en reell digitaliserings strategi.

Ønsker du å vite mer, ta kontakt med Jon Erik Ofstad på jeo@subscrybe.com.