Kunnskap
//tirsdag d. 4.06.19

Millennials: Hvordan skal vi forstå fremtidens forbruker?

Skrevet av Benedicte Lykke Larsen

Millennials (født 1980-1995) er en generasjon av forbrukere som tenker og handler annerledes enn tidligere generasjoner. De har ekstremt høye krav til selskapene de involverer seg med. Problemet er at beslutningstakere i de fleste selskaper ofte er minst én generasjon eldre enn Millennials-generasjonen. Dette betyr at det kan være vanskelig å forstå hvordan disse forbrukerne tenker, og dermed også utfordrende å utvikle produkter og tjenester som tiltrekker og imponerer dem.

I denne artikkelen skal vi forsøke å gjøre deg til en 100-meter-mester i å forstå Millennials.

les mer Millennials: Hvordan skal vi forstå fremtidens forbruker?
//tirsdag d. 4.06.19

Interflora i vinden med nytt abonnementskonsept

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Én av gigantene innenfor dansk netthandel er interflora.dk, som gjennom mer enn 20 år har vært danskenes foretrukne nettbutikk når det skal kjøpes gaver til morsdag og andre merkedager og spesielle anledninger.

Nå satser Interflora for alvor på å delta i den voksende abonnementsøkonomien ved å tilby både bedrifter og privatpersoner faste leveranser av buketter til virksomheten eller hjemmet. I denne løsningen kan abonnenter selv velge mellom forskjellige stiler, størrelser og prisklasser samt ulike leveringsfrekvenser.

les mer Interflora i vinden med nytt abonnementskonsept
//tirsdag d. 4.06.19

Matas satser på abonnement

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Matas-konsernet i Danmark har nettopp introdusert en abonnementsløsning som gir kundene nye muligheter til å få individuelt skreddersydde abonnementer på en rekke produkter. Satsningen på abonnementsløsninger kom kort tid etter åpningen av Matas´ nye butikkonsept Matas Life, og er ett av flere tiltak for å fornye Matas og skape bedre kundeopplevelser.

«Vi ser at det er stor etterspørsel etter convenience-konsepter som gjør hverdagen enklere og billigere for travle familier. Derfor tilbyr vi hos Matas.dk nå våre kunder å abonnere på utvalgte produkter», sier Brian Andersen, direktør for e-commerce hos Matas.

les mer Matas satser på abonnement
//torsdag d. 17.01.19

Subscrybe inviterer til frokostseminar onsdag 30. januar på Kulturhuset i Oslo

Subscrybe inviterer til frokostseminar onsdag 30. januar på Kulturhuset i Oslo, hvor vi fokuserer på abonnementsbaserte retail konsepter, men som vi mener også kan være nyttig for alle som er nysgjerrige på abonnementsmodellen. Eller har produkter eller tjenester i dag, som er basert på abonnement.

Programmet starter 08:30, og ser slik ut:

Retail abonnement – hvorfor, hvordan og hvem har lykkes?

les mer Subscrybe inviterer til frokostseminar onsdag 30. januar på Kulturhuset i Oslo
//fredag d. 16.11.18

Subscrybe åpner nytt kontor i Oslo

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Det danske konsulentselskapet Subscrybe satser på et økende norsk marked for utvikling av nye abonnementskonsepter innenfor alle bransjer.

Subscrybe har kjøpt det norske konsulentselskapet AbOn, som tilbyr rådgivning knyttet til forretningsutvikling og innovasjon av abonnementsbaserte produkter og tjenester.  AbOn har så langt hatt sitt hovedfokus mot mediebransjen, hvor man har jobbet med flere av de ledende norske merkevarene. Selskapet blir nå en del av Subscrybe-gruppen, under samme navn.

les mer Subscrybe åpner nytt kontor i Oslo

//mandag d. 5.11.18

Subscription First Business

Skrevet av Jon Erik Ofstad

Et raskt søk på nettet viser at du kan få 24 kvalitetsmagasiner (ifølge utgiveren) for én krone for den første måneden, og deretter for 99 kroner per måned. Som innehaver av månedskort på NSB er prisen for daglig å lese Aftenposten, Dagbladet, Finansavisen, Dagsavisen, Morgenbladet og Vårt Land kroner null. Hva skjer hvis en hel bransje legger seg så lavt i pris for det betalte innholdet?

Det er en økende konsensus innen avisbransjen om at det i framtiden vil være inntektene fra leserne som i hovedsak skal finansiere journalistikken.

les mer Subscription First Business

//mandag d. 5.11.18

Bør handelsnæringen følge etter mediebransjen?

Skrevet av Jon Erik Ofstad

Noen hevder at mediebransjen var ”kanarifuglen i gruven”, med andre ord den virksomheten som først merket effekten av nye digitale forretningsmodeller. Ikke godt å si om det stemmer, men de såkalte legacy mediebedriftene har vært, og er, under hardt press. Men hvor abonnementsinntektene nå utgjør den største inntektskilden for de fleste.

I flere aviser kan vi den siste tiden lese om at handelsnæringen er i problemer, og er neste bransje ut i disruption kvernen.

les mer Bør handelsnæringen følge etter mediebransjen?

//mandag d. 5.11.18

Alt håp er ikke ute..

Skrevet av Jon Erik Ofsta

Det er få bransjer som deler sine egne problemer med offentligheten i samme grad som avisbransjen.

Sist i form av en NTB-melding som viser til en amerikansk undersøkelse hvor det oppgis at et forsvinnende lite antall er villige til å betale for nyheter. En annen undersøkelse fra Reuters Institute for Journalism viser at Norge tross alt er det landet som scorer relativt sett høyest på betalingsvillighet.

Men mediebransjen i Norge skiller seg betydelig fra andre lands mediemarkeder. Det er på høy tid at norske mediebedrifter utforsker mulighetene i informasjonen de allerede besitter.

les mer Alt håp er ikke ute..