fbpx
Kunnskap
//torsdag d. 17.06.21

Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

Vi opplever det igjen og igjen. Hver gang vi jobber med lanseringen av nye abonnementsprodukter sammen med kundene våre, er et av spørsmålene som blir diskutert mest: Hva skal abonnementet koste? Det spiller ingen rolle om det er en start-up som går i gang med med et abonnement for første gang, eller et etablert selskap som skal lansere et nytt abonnementsprodukt.

Men situasjonen er en helt annen blant etablerte abonnementselskaper som allerede har ett eller flere abonnementsprodukter i markedet. I det minste hvis man skal tro på det amerikanske selskapet Zuora, som leverer programvare til abonnementsfirmaer. De har faktisk undersøkt hvor mye tid etablerte abonnementsfirmaer bruker på priser og prispolitikk. Og svaret er overraskende: De aller fleste selskaper bruker mindre enn 10 timer i året på å evaluere og utvikle prisene og prismodellene sine!

les mer Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

//torsdag d. 18.03.21

Har abonnementsmodellen potensial til å skape en bedre verden?

av Morten Suhr Hansen

Abonnementsmodellen har vært i rask fremgang de siste årene. Som forbrukere krever vi løsninger som gjør hverdagen vår enklere og som skaper mer frihet og fleksibilitet. Samtidig er selskaper opptatt av å skape en virksomhet med mer forutsigbarhet og et tettere forhold til kundene. Abonnementer ivaretar alle disse behovene, og derfor ser vi flere og flere abonnementsløsninger innen praktisk talt alle produkter og tjenester. Det vi ikke snakker så mye om ennå, er at abonnementsmodellen faktisk også kan være en bærekraftig forretningsmodell. Det kan skape en bedre fremtid for planeten vår ved å støtte mindre produksjon, mindre avfall og større fokus på gjenvinning og gjenbruk. La meg gi noen eksempler på dette. les mer Har abonnementsmodellen potensial til å skape en bedre verden?

//tirsdag d. 25.08.20

Subscrybe styrkes med to nye konsulentprofiler

Subscrybe er Skandinavias ledende konsulentvirksomhet med spesialitet i abonnementsforretninger, og med en kundeliste som omfatter virksomheter som Matas, Egmont Publishing, Aarstiderne, Aller Media, Schibsted, Salling Group og ca 150 andre virksomheter primært i Danmark og Norge.

2020 har hittil vært et år hvor stadig flere virksomheter har fokusert på en overgang til abonnement. Ikke minst har coronakrisen vist, at virksomheter med en abonnementsmodell, og faste kunder, klarer seg bedre enn andre. Det har også gitt Subscrybe mye å gjøre blant både nye og eksisterende kunder. Vi utvider derfor nå teamet av abonnementskonsulenter med to nye konsulenter i henholdsvis Danmark og Norge pr. 1. september 2020. les mer Subscrybe styrkes med to nye konsulentprofiler

//mandag d. 10.08.20

Hva ville Spotify gjort?

Av Morten Suhr Hansen

For ikke så lenge siden holdt jeg en workshop sammen med en kunde, der formålet var å utvikle en strategi for den optimale fastholdelse av virksomhetens abonnenter. Hvordan kan vi sikre oss at de nye abonnentene som vi får inn i dag forblir abonnenter lengst mulig, spurte vi oss selv. For vi vet jo godt: En abonnementsvirksomhets suksess måles ikke på hvor mange som starter et abonnement, menhvor lang tid abonnentene blir værende. Livstid og livstidsverdi er de avgjørende parametrene for suksess. les mer Hva ville Spotify gjort?

//torsdag d. 25.06.20

Sorte svaner og repeterende inntekter

Av Jon Erik Ofstad

Norge er et vesentlig mindre utviklet marked for abonnementsbaserte produkter og tjenester enn eksempelvis Danmark og andre sammenlignbare europeiske land. Finanskrisen i 2008 var en viktig drivkraft bak utviklingen av nye type konsepter i Europa. Mens Norge med en oljesmurt økonomi og sterk velferdsstat, ikke opplevde et like dramatisk omstillingsbehov. Men det er ikke usannsynlig at vi er på vei inn i samme situasjon. les mer Sorte svaner og repeterende inntekter

//tirsdag d. 16.06.20

Abonnement i korona-tiden

Det er ca tre måneder siden koronakrisen lukket Norge og resten av verden. Det etterlot mange virksomheter i sjokk og fortvilelse over utsiktene til manglende salg, og ingen eller få kunder, og kun ved hjelp av enorme hjelpepakker har man lykkes å med å unngå mange konkurser. Likevel har ikke alle virksomheter vært like hardt rammet. Man kan notere seg, at mens noen bransjer har blitt veldig hardt rammet, har andre ikke vært berørt, eller faktisk opplevd vekst og fremgang. Gjelder det også når man ser på bestemte forretningsmodeller? Er noen forretningsmodeller mer robuste i nedgangstider enn andre?

Det er noe som tyder på at abonnementsvirksomheter kanskje generelt har klart seg bedre i krisen, noe jeg har sett nærmere på. Jeg har lest forskjellige statistikker og rapporter, og fått bekreftet min hypotese: Abonnementsvirksomheter har generelt klart seg bedre gjennom krisen. les mer Abonnement i korona-tiden

//onsdag d. 1.04.20

Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

Av Morten Suhr Hansen

Vi opplever det gang på gang. Hver gang vi arbeider med lansering av nye abonnementsprodukter sammen med kundene våre, er det et spørsmål som kommer opp hver gang, og som blir drøftet aller mest: Hva skal abonnementet koste? Det gjelder enten det er snakk om en start-up som skal gå «live» med et abonnement for første gang, eller en etablert virksomhet som skal lansere et nytt abonnementsprodukt.

Det ser helt annerledes ut hos etablerte abonnementsvirksomheter som allerede har et eller flere abonnementsprodukter på markedet. I hvert fall hvis man skal tro på den amerikanske virksomheten Zuora som leverer software til abonnementsvirksomheter. De har nemlig undersøkt hvor langt tid etablerte abonnementsvirksomheter bruker på priser og prispolitikk. Og svaret er overraskende: De flest virksomheter bruker mindre enn 10 timer i året på å evaluere og utvikle selkapets priser og prismodeller! les mer Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

//tirsdag d. 11.02.20

En titt inn i krystallkulen: 10 viktige abonnementstrender som vil prege det neste tiåret

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Ved inngangen til et nytt tiår, er det vanskelig å ikke se tilbake på det tiåret som har gått, og særlig interessant blir det hvis man tar abonnementsbrillene på, og betrakter utviklingen.

Prøv å tenke 10 år tilbake. På det tidspunktet var Netflix en amerikansk virksomhet som fortrinnsvis levde av å sende DVD’er med posten til kundene i USA. Spotify var en liten svensk start-up, som ikke engang var lansert i Danmark. Aarstiderne levede av å sende fruktkasser til sine kunder og var kun en brøkdel av virksomhetens størrelse i dag, og ingen av de store tech-giganter hadde for alvor abonnement på deres radar. Abonnementsmodellen var, ved inngangen til 10’tallet, stort sett forbeholdt aviser, teleselskaper og treningssentre.

les mer En titt inn i krystallkulen: 10 viktige abonnementstrender som vil prege det neste tiåret

//torsdag d. 12.12.19

Hvorfor abonnementsmodellen er win-win for både virksomheter og forbrukere i retail

Skrevet av: Benedicte Larsen og Morten Suhr Hansen

Følgende artikkel er basert på strategirapporten ’SUBSCRIPTION RETAIL’, utarbeidet av Subscrybe. Artikkelen ble først publisert i RETAIL MAG av pej gruppen.

De siste årene har abonnementsrevolusjonen bredt om seg til flere bransjer enn noensinne tidligere. Forbrukere kan nå abonnere på skjønnhets- og hudpleieprodukter, serier, matvarer og tjenester som transport, rengjøring og mye mer. Abonnementsmodellen har begynt å få et godt fotfeste i detaljbransjen/retail både i Norden og verden forøvrig.

les mer Hvorfor abonnementsmodellen er win-win for både virksomheter og forbrukere i retail

//mandag d. 25.11.19

Det blir mindre viktig for folk å eie produkter

Av Jon Erik Ofstad, publisert i Dagens Næringsliv 17.11.19.

I en nylig publisert undersøkelse blant 13.000 respondenter i 12 land, oppgir 74% av respondentene at de tror at de kommer til å eie færre produkter om fem år, men heller abonnere på dem som en tjeneste.

En av de sterkeste holdningsendringene vi ser både i Norge og internasjonalt, er nettopp at det er mindre viktig for folk flest å eie produkter, men heller å kunne ha tilgang til dem gjennom å leie dem.

De fleste bransjer er, eller vil bli, berørt av denne sterke mega-trenden.

les mer Det blir mindre viktig for folk å eie produkter