fbpx
Kunnskap
//onsdag d. 24.11.21

Customer Winback – Slik vinner du de tapte kundene dine tilbake

Selv om du har full kontroll over kundefastholdelsen din, er det uunngåelig at noen kunder vil begynne å falle fra (churne) over tid.

Det er mange grunner til å forlate et abonnement, og det er din oppgave å vite hvorfor abonnentene dine har valgt å forlate tjenesten din – og det er viktig at du lagrer denne informasjonen på et individuelt kundenivå. En måte å holde dette organisert på, er ved å inndele de tapte kundene i fem grupper:

les mer Customer Winback – Slik vinner du de tapte kundene dine tilbake

//onsdag d. 24.11.21

Black Friday er ikke veien til høyere lojalitet. Ta heller et betalt lojalitetsprogram i betraktning!

SUBSCRIPTION POV #17

Av Morten Suhr Hansen

Når denne artikkelen skrives, er vi på vei inn i den svarte uken! Eller ’Black Week’ som det heter på det nyere språket. Uken leder opp til fredagen, årets største utsalgsdag – ’Black Friday’. Her vil detaljhandlere rundt i hele verden begi seg ut i en vill kamp om kunder og kroner. De vil kaste fra seg høye rabatter på alt hva hjertet måtte ønske, og pengepungen kan klare!

les mer Black Friday er ikke veien til høyere lojalitet. Ta heller et betalt lojalitetsprogram i betraktning!

//onsdag d. 10.11.21

Et hysterisk fokus på kundene og en helt ny forretningsmodell gjorde Salesforce til et av verdens største programvareselskap

SUBSCRIPTION POV #15

Av Morten Suhr Hansen 

Ofte går snakken blant oss abonnementsnerder om hvem som er de mest suksessfulle abonnementsbedriftene, og hvem som egentlig er ansvarlige for å ha satt den massive abonnementsbevegelsen, i bevegelse. Netflix nevnes ofte som en kandidat, både blant pionerene og som den mest suksessfulle (Les historien om hvordan Netflix egentlig ble en abonnementsbedrift her). Andre kandidater er Spotify og Amazon.

les mer Et hysterisk fokus på kundene og en helt ny forretningsmodell gjorde Salesforce til et av verdens største programvareselskap

//onsdag d. 10.11.21

Har abonnementskonseptet ditt behov for en 10.000 km service? Her er utfordringene du skal se etter

SUBSCRIPTION POV #16

Av Morten Suhr Hansen

Nå for tiden har mange et stort fokus på innovasjon av nye abonnementsmodeller. I mange markeder ser vi nesten ukentlig nye og spennende abonnementskonsepter bli lansert – både fra startups og etablerte bedrifter. Det er en spennende utvikling!

Men, å etablere eller drive en abonnementsvirksomhet, gir dessverre ikke noen garanti for å lykkes . Konkurransen om å bli abonnementskundenes favoritt blir beinhard i takt med at fler og fler abonnementer lanseres på markedet. Så, min spådom er at vi fremover vil se at fokuset for mange bedrifter vil endres fra hvordan man utvikler nye abonnementskonsepter, til hvordan man driver abonnementsforretningen mer suksessfullt. Med andre ord, fra ’Subscription Innovation’ til ’Subscription Excellence’.

les mer Har abonnementskonseptet ditt behov for en 10.000 km service? Her er utfordringene du skal se etter

//onsdag d. 10.11.21

Subscrybe utvider teamet med 2 nye seniorkonsulenter

Subscrybe er Skandinaviasledende konsulentfirma som er spesialisert innenfor innovasjon og forretningsutvikling av abonnementsbaserte produkter og tjenester. Subscrybes kundeliste inneholder bedrifter som Aller Media, Schibsted ,Matas, Egmont Publishing, Aarstiderne, , Salling Group og rundt 200 andre bedrifter, hovedsakelig i Danmark og Norge.

På tross av, eller kanskje pga. coronakrisen, har mange abonnementsbedrifter hatt stor fremgang i løpet av 2021. Flere bedrifter går nå heller «abonnementsveien» når de skal utvikle nye forretningsmodeller. Dette har resultert at Subscrybe har hatt mye å gjøre i 2021. Og 2022 ser også lovende ut. Derfor ansetter vi nå 2 nye seniorkonsulenter!

les mer Subscrybe utvider teamet med 2 nye seniorkonsulenter

//tirsdag d. 28.09.21

Norge er en abonnementsstormakt i vekst

Av Morten Suhr Hansen

De siste ukene har jeg jobbet fra vårt norske kontor i Oslo.

Og det har vært en spennende opplevelse, for det er ingen tvil om at den abonnementsbaserte forretningsmodellen står veldig sterkt i Norge. Nordmenn simpelthen elsker abonnementene sine.

Det fikk vi allerede en forsmak på da vi gjennomførte vår store undersøkelse av det Skandinaviske abonnementsmarked tidligere i år. Vår undersøkelse viste at de norske husstandene i gjennomsnitt har 18 abonnementer (de danske husstander har 17), og samtidig er veksten i abonnementer enda sterkere i Norge enn i Danmark. 64% av nordmenn oppgir at det har flere abonnementer nå enn for fem år siden og 31% tror at de har enda flere abonnement fremover (mot kun 10% som tror de vil ha færre.) Så abonnementsbevegelsen i Norge vokser kraftig.

les mer Norge er en abonnementsstormakt i vekst

//torsdag d. 17.06.21

Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

Vi opplever det igjen og igjen. Hver gang vi jobber med lanseringen av nye abonnementsprodukter sammen med kundene våre, er et av spørsmålene som blir diskutert mest: Hva skal abonnementet koste? Det spiller ingen rolle om det er en start-up som går i gang med med et abonnement for første gang, eller et etablert selskap som skal lansere et nytt abonnementsprodukt.

Men situasjonen er en helt annen blant etablerte abonnementselskaper som allerede har ett eller flere abonnementsprodukter i markedet. I det minste hvis man skal tro på det amerikanske selskapet Zuora, som leverer programvare til abonnementsfirmaer. De har faktisk undersøkt hvor mye tid etablerte abonnementsfirmaer bruker på priser og prispolitikk. Og svaret er overraskende: De aller fleste selskaper bruker mindre enn 10 timer i året på å evaluere og utvikle prisene og prismodellene sine!

les mer Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

//torsdag d. 18.03.21

Har abonnementsmodellen potensial til å skape en bedre verden?

av Morten Suhr Hansen

Abonnementsmodellen har vært i rask fremgang de siste årene. Som forbrukere krever vi løsninger som gjør hverdagen vår enklere og som skaper mer frihet og fleksibilitet. Samtidig er selskaper opptatt av å skape en virksomhet med mer forutsigbarhet og et tettere forhold til kundene. Abonnementer ivaretar alle disse behovene, og derfor ser vi flere og flere abonnementsløsninger innen praktisk talt alle produkter og tjenester. Det vi ikke snakker så mye om ennå, er at abonnementsmodellen faktisk også kan være en bærekraftig forretningsmodell. Det kan skape en bedre fremtid for planeten vår ved å støtte mindre produksjon, mindre avfall og større fokus på gjenvinning og gjenbruk. La meg gi noen eksempler på dette. les mer Har abonnementsmodellen potensial til å skape en bedre verden?

//tirsdag d. 25.08.20

Subscrybe styrkes med to nye konsulentprofiler

Subscrybe er Skandinavias ledende konsulentvirksomhet med spesialitet i abonnementsforretninger, og med en kundeliste som omfatter virksomheter som Matas, Egmont Publishing, Aarstiderne, Aller Media, Schibsted, Salling Group og ca 150 andre virksomheter primært i Danmark og Norge.

2020 har hittil vært et år hvor stadig flere virksomheter har fokusert på en overgang til abonnement. Ikke minst har coronakrisen vist, at virksomheter med en abonnementsmodell, og faste kunder, klarer seg bedre enn andre. Det har også gitt Subscrybe mye å gjøre blant både nye og eksisterende kunder. Vi utvider derfor nå teamet av abonnementskonsulenter med to nye konsulenter i henholdsvis Danmark og Norge pr. 1. september 2020. les mer Subscrybe styrkes med to nye konsulentprofiler

//mandag d. 10.08.20

Hva ville Spotify gjort?

Av Morten Suhr Hansen

For ikke så lenge siden holdt jeg en workshop sammen med en kunde, der formålet var å utvikle en strategi for den optimale fastholdelse av virksomhetens abonnenter. Hvordan kan vi sikre oss at de nye abonnentene som vi får inn i dag forblir abonnenter lengst mulig, spurte vi oss selv. For vi vet jo godt: En abonnementsvirksomhets suksess måles ikke på hvor mange som starter et abonnement, menhvor lang tid abonnentene blir værende. Livstid og livstidsverdi er de avgjørende parametrene for suksess. les mer Hva ville Spotify gjort?