Kunnskap
//onsdag d. 1.04.20

Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

Av Morten Suhr Hansen

Vi opplever det gang på gang. Hver gang vi arbeider med lansering av nye abonnementsprodukter sammen med kundene våre, er det et spørsmål som kommer opp hver gang, og som blir drøftet aller mest: Hva skal abonnementet koste? Det gjelder enten det er snakk om en start-up som skal gå «live» med et abonnement for første gang, eller en etablert virksomhet som skal lansere et nytt abonnementsprodukt.

Det ser helt annerledes ut hos etablerte abonnementsvirksomheter som allerede har et eller flere abonnementsprodukter på markedet. I hvert fall hvis man skal tro på den amerikanske virksomheten Zuora som leverer software til abonnementsvirksomheter. De har nemlig undersøkt hvor langt tid etablerte abonnementsvirksomheter bruker på priser og prispolitikk. Og svaret er overraskende: De flest virksomheter bruker mindre enn 10 timer i året på å evaluere og utvikle selkapets priser og prismodeller! les mer Prisen på abonnementet er kanskje den viktigste beslutningen som skal tas

//tirsdag d. 11.02.20

En titt inn i krystallkulen: 10 viktige abonnementstrender som vil prege det neste tiåret

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Ved inngangen til et nytt tiår, er det vanskelig å ikke se tilbake på det tiåret som har gått, og særlig interessant blir det hvis man tar abonnementsbrillene på, og betrakter utviklingen.

Prøv å tenke 10 år tilbake. På det tidspunktet var Netflix en amerikansk virksomhet som fortrinnsvis levde av å sende DVD’er med posten til kundene i USA. Spotify var en liten svensk start-up, som ikke engang var lansert i Danmark. Aarstiderne levede av å sende fruktkasser til sine kunder og var kun en brøkdel av virksomhetens størrelse i dag, og ingen av de store tech-giganter hadde for alvor abonnement på deres radar. Abonnementsmodellen var, ved inngangen til 10’tallet, stort sett forbeholdt aviser, teleselskaper og treningssentre.

les mer En titt inn i krystallkulen: 10 viktige abonnementstrender som vil prege det neste tiåret

//torsdag d. 12.12.19

Hvorfor abonnementsmodellen er win-win for både virksomheter og forbrukere i retail

Skrevet av: Benedicte Larsen og Morten Suhr Hansen

Følgende artikkel er basert på strategirapporten ’SUBSCRIPTION RETAIL’, utarbeidet av Subscrybe. Artikkelen ble først publisert i RETAIL MAG av pej gruppen.

De siste årene har abonnementsrevolusjonen bredt om seg til flere bransjer enn noensinne tidligere. Forbrukere kan nå abonnere på skjønnhets- og hudpleieprodukter, serier, matvarer og tjenester som transport, rengjøring og mye mer. Abonnementsmodellen har begynt å få et godt fotfeste i detaljbransjen/retail både i Norden og verden forøvrig.

les mer Hvorfor abonnementsmodellen er win-win for både virksomheter og forbrukere i retail

//mandag d. 25.11.19

Det blir mindre viktig for folk å eie produkter

Av Jon Erik Ofstad, publisert i Dagens Næringsliv 17.11.19.

I en nylig publisert undersøkelse blant 13.000 respondenter i 12 land, oppgir 74% av respondentene at de tror at de kommer til å eie færre produkter om fem år, men heller abonnere på dem som en tjeneste.

En av de sterkeste holdningsendringene vi ser både i Norge og internasjonalt, er nettopp at det er mindre viktig for folk flest å eie produkter, men heller å kunne ha tilgang til dem gjennom å leie dem.

De fleste bransjer er, eller vil bli, berørt av denne sterke mega-trenden.

les mer Det blir mindre viktig for folk å eie produkter

//fredag d. 15.11.19

Last ned Subscrybes strategirapport: SUBSCRIPTION RETAIL

Av Benedicte Lykke Larsen, Peter Jakobsen og Morten Suhr Hansen

Hos Subscrybe har vi for alvor sett hvordan abonnementsrevolusjonen har blitt en megatrend. Du kan eksempelvis abonnere på skjønnhets- og hudpleieprodukter (Matas og Goodiebox) og streaming av serier (HBO og Netflix). Abonnementsmodellen har også begynt å ta mer plass i retailbransjen. Vår nye strategirapport – SUBSCRIPTION RETAIL – setter fokus på akkurat dette. 

les mer Last ned Subscrybes strategirapport: SUBSCRIPTION RETAIL

//torsdag d. 24.10.19

Kraftig vekst i Subscription Retail

Skrevet av Jon Erik Ofstad

Vi ser at Retail-bransjen går stadig tøffere tider i møte, og denne uken kom meldingen om at Vita-kjeden har gått konkurs. Denne artikkelen ble publisert i DN for to år siden, men er fremdeles like aktuell.

Noen hevder at  mediebransjen var ”kanarifuglen i gruven”, med andre ord den virksomheten som først merket effekten av nye digitale forretningsmodeller. Ikke godt å si om det stemmer, men de såkalte legacy mediebedriftene har vært, og er, under hardt press. Men hvor abonnementsinntektene nå utgjør den største inntektskilden for de fleste.

I  flere aviser kan vi den siste tiden lese om at handelsnæringen er i problemer, og er neste bransje ut i disruption kvernen. Aftenposten rapporterer om at i USA står kjøpesentrene tomme, og i Norge er det i følge Finansavisen mye røde tall i mange forskjellige bransjer, mens i DN går debatten om hvordan den økte konkurransen fra netthandelen bør møtes.

les mer Kraftig vekst i Subscription Retail

//mandag d. 7.10.19

Forbrukere i hele verden er enige: Heller abonnere, enn å eie!

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Det store oppgjøret med den tradisjonelle transaksjons- og eierskapsmodellen har lenge vært på trappene, og nå bekrefter en ny, stor internasjonal undersøkelse, at abonnementsøkonomien for alvor har bitt seg fast på tvers av landene i Europa, Nord-Amerika, Asia og Australia. Flere enn 13.000 respondenter fra 12 land inngår i undersøkelsen, som bl.a. viser forbrukernes holdning til hvilke produkter, de hellere vil abonnere på enn å eie.

//tirsdag d. 4.06.19

Millennials: Hvordan skal vi forstå fremtidens forbruker?

Skrevet av Benedicte Lykke Larsen

Millennials (født 1980-1995) er en generasjon av forbrukere som tenker og handler annerledes enn tidligere generasjoner. De har ekstremt høye krav til selskapene de involverer seg med. Problemet er at beslutningstakere i de fleste selskaper ofte er minst én generasjon eldre enn Millennials-generasjonen. Dette betyr at det kan være vanskelig å forstå hvordan disse forbrukerne tenker, og dermed også utfordrende å utvikle produkter og tjenester som tiltrekker og imponerer dem.

I denne artikkelen skal vi forsøke å gjøre deg til en 100-meter-mester i å forstå Millennials.

les mer Millennials: Hvordan skal vi forstå fremtidens forbruker?

//tirsdag d. 4.06.19

Interflora i vinden med nytt abonnementskonsept

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Én av gigantene innenfor dansk netthandel er interflora.dk, som gjennom mer enn 20 år har vært danskenes foretrukne nettbutikk når det skal kjøpes gaver til morsdag og andre merkedager og spesielle anledninger.

Nå satser Interflora for alvor på å delta i den voksende abonnementsøkonomien ved å tilby både bedrifter og privatpersoner faste leveranser av buketter til virksomheten eller hjemmet. I denne løsningen kan abonnenter selv velge mellom forskjellige stiler, størrelser og prisklasser samt ulike leveringsfrekvenser.

les mer Interflora i vinden med nytt abonnementskonsept
//tirsdag d. 4.06.19

Matas satser på abonnement

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Matas-konsernet i Danmark har nettopp introdusert en abonnementsløsning som gir kundene nye muligheter til å få individuelt skreddersydde abonnementer på en rekke produkter. Satsningen på abonnementsløsninger kom kort tid etter åpningen av Matas´ nye butikkonsept Matas Life, og er ett av flere tiltak for å fornye Matas og skape bedre kundeopplevelser.

«Vi ser at det er stor etterspørsel etter convenience-konsepter som gjør hverdagen enklere og billigere for travle familier. Derfor tilbyr vi hos Matas.dk nå våre kunder å abonnere på utvalgte produkter», sier Brian Andersen, direktør for e-commerce hos Matas.

les mer Matas satser på abonnement