Kunnskap
//fredag d. 16.11.18

Subscrybe åpner nytt kontor i Oslo

Skrevet av Morten Suhr Hansen

Det danske konsulentselskapet Subscrybe satser på et økende norsk marked for utvikling av nye abonnementskonsepter innenfor alle bransjer.

Subscrybe har kjøpt det norske konsulentselskapet AbOn, som tilbyr rådgivning knyttet til forretningsutvikling og innovasjon av abonnementsbaserte produkter og tjenester.  AbOn har så langt hatt sitt hovedfokus mot mediebransjen, hvor man har jobbet med flere av de ledende norske merkevarene. Selskapet blir nå en del av Subscrybe-gruppen, under samme navn.

les mer Subscrybe åpner nytt kontor i Oslo

//mandag d. 5.11.18

Subscription First Business

Skrevet av Jon Erik Ofstad

Et raskt søk på nettet viser at du kan få 24 kvalitetsmagasiner (ifølge utgiveren) for én krone for den første måneden, og deretter for 99 kroner per måned. Som innehaver av månedskort på NSB er prisen for daglig å lese Aftenposten, Dagbladet, Finansavisen, Dagsavisen, Morgenbladet og Vårt Land kroner null. Hva skjer hvis en hel bransje legger seg så lavt i pris for det betalte innholdet?

Det er en økende konsensus innen avisbransjen om at det i framtiden vil være inntektene fra leserne som i hovedsak skal finansiere journalistikken.

les mer Subscription First Business

//mandag d. 5.11.18

Bør handelsnæringen følge etter mediebransjen?

Skrevet av Jon Erik Ofstad

Noen hevder at mediebransjen var ”kanarifuglen i gruven”, med andre ord den virksomheten som først merket effekten av nye digitale forretningsmodeller. Ikke godt å si om det stemmer, men de såkalte legacy mediebedriftene har vært, og er, under hardt press. Men hvor abonnementsinntektene nå utgjør den største inntektskilden for de fleste.

I flere aviser kan vi den siste tiden lese om at handelsnæringen er i problemer, og er neste bransje ut i disruption kvernen.

les mer Bør handelsnæringen følge etter mediebransjen?

//mandag d. 5.11.18

Alt håp er ikke ute..

Skrevet av Jon Erik Ofsta

Det er få bransjer som deler sine egne problemer med offentligheten i samme grad som avisbransjen.

Sist i form av en NTB-melding som viser til en amerikansk undersøkelse hvor det oppgis at et forsvinnende lite antall er villige til å betale for nyheter. En annen undersøkelse fra Reuters Institute for Journalism viser at Norge tross alt er det landet som scorer relativt sett høyest på betalingsvillighet.

Men mediebransjen i Norge skiller seg betydelig fra andre lands mediemarkeder. Det er på høy tid at norske mediebedrifter utforsker mulighetene i informasjonen de allerede besitter.

les mer Alt håp er ikke ute..